Dagens PS

Så ska Europas bilindustri överleva krisen

Europas bilindustri behöver stöd och samarbete för att ta sig ur den svacka den är i nu. (Foto: Getty Images)
Europas bilindustri behöver stöd och samarbete för att ta sig ur den svacka den är i nu. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Europas bilindustri står inför stora utmaningar. Minskad elbilsförsäljning och ökad konkurrens från Kina kräver nytänkande och samarbete.

ANNONS

Mest läst i kategorin

År 2024 är ett osäkert år för den europeiska bilindustrin. Försäljningen av elbilar i Europa har minskat, trots en viss återhämtning under andra halvåret. Samtidigt ökar elbilsförsäljningen i Kina kraftigt.

Utöver detta står branschen inför ekonomiska utmaningar, med stigande kostnader och geopolitisk oro skriver Automobilwoche.

Hur bibehåller Europa sin topposition?

En viktig fråga är hur den europeiska bilindustrin ska behålla sin ledande position. I dagsläget bidrar industrin med närmare 8 procent av Europas BNP.

60 procent av detta värde genereras av fordonsproduktion, leverantörer och detaljhandel, medan resterande 40 procent kommer från eftermarknaden och tjänster.

ANNONS

Senaste nytt

Lokal batteriproduktion

Om europeiska biltillverkare lyckas behålla sina marknadsandelar i Europa och samtidigt ökar andelen batterier som produceras i Europa, kan värdeskapandet öka.

Däremot, om marknadsandelarna sjunker och batteriproduktionen inte lokaliseras, riskerar Europa att förlora miljarder i mervärde.

Problemet är att mervärdet minskar när batterier importeras från Asien. Ju fler elbilar Europa importerar, desto mindre blir den ekonomiska betydelsen och desto fler jobb riskerar att försvinna.

ANNONS

Eftermarknaden – viktig inkomstkälla

Även eftermarknaden, med finansiering, försäkringar, laddning och reservdelar, är en viktig del av bilindustrin.

Den genererar stora intäkter och har potential att växa ytterligare.

Samarbete avgörande

För att lyckas måste europeiska bilföretag arbeta med en rad frågor, från produktivitet och kostnader till innovationstakt. Ett område som är särskilt viktigt är samarbete.

OEM-tillverkare och leverantörer behöver öka transparensen, dela risker och samarbeta. Gemensamma investeringar i batterier och halvledare kan bidra till att minska kostnaderna.

Politisk handling nödvändig

Även politikerna har en viktig roll att spela. Lägre energikostnader, ett tillförlitligt regelverk och stödåtgärder är avgörande för att den europeiska bilindustrin ska kunna konkurrera globalt.

Läs även:

ANNONS

Oljans återkomst i USA: “Häpnadsväckande”. Realtid

Hyresgäst: Horribelt krav från fastighetsägare. News 55

Slutkört för Jaguar i Storbritannien

Det brittiska bilmärket Jaguar tar en paus från försäljningen av nya bilar i Storbritannien. Den sista modellen att utgå är suven F-Pace, vilket innebär

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]