Dagens PS

Så ska AI öka räckvidden för elbilar

Det finns inga genvägar till det perfekta bildäcket.
Det finns inga genvägar till det perfekta bildäcket. Nu ska AI optimera luftmotståndet och i förlängningen förlänga räckvidden på elbilar. På bilden Tesla Model 3. (Foto: Thommy Tengborg /TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 30 mars 2024Publicerad: 30 mars 2024

Fråga inte vad du ska göra åt AI, utan vad AI kan göra för dig och din bil. Nu ska den artificiella intelligensen optimera dina bildäck och öka räckvidden för elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Artificiell intelligens har många strängar på sin lyra, vilket inte sällan ger upphov till skräckblandad förtjusning.

Särskilt när det gäller framtidens AI, och vad verktygets mångfald kan komma att ställa till med på exempelvis arbetsmarknaden.

En fråga som engagerar.

Så även den om säkerheten med AI, och vad som händer när teknologin missbrukas, som i fallet med så kallade deep fakes.

Nästa generations bildäck

Omvänt är förstås all denna samlade intelligens ett fantastiskt tillskott.

Framför allt när det kommer till att göra livet, som vi tidigare kände det, enklare.

Ett fint exempel på det rullar nu in från Sumito Rubber Industries, moderbolaget till Falken, som vänt sig till AI för att optimera luftmotståndet i bildäck, och i förlängningen förlänga räckvidden på elbilar.

ANNONS

Detta genom att integrera AI i det verktyg som de kallar “Aerodynamic simulation” och redan i dag använder för att ta fram slitstarka bildäck.

Går satsningen enligt plan hoppas företaget kunna lansera en ny generation energisnåla däck lagom till 2027.

Men hur?

ANNONS

Senaste nytt

Minskat rullmotstånd

Att aerodynamiken hos ett roterande hjul, däcket inkluderat, i förhållande till omgivande kaross, spelar en stor roll för en bils totala energiförluster, är redan känt.

Att se över däckets design, gummisammansättning och sidoväggarnas utformning är därför avgörande för att minska rullmotståndet hos både elbilar och bilar med förbränningsmotorer, skriver Autocar.

Ett vanligt problem är dock att däcken deformeras under färd och bidrar till rullmotstånd, vilket bilindustrin avser att minska.

Med teknikens framsteg fokuserar Sumito på att reducera luftmotståndet.
Med teknikens framsteg fokuserar Sumito på att reducera luftmotståndet. På bilden elbilen Nissan Leaf. lanserades för två år sedan. (Foto: Jessica Gow / SCANPIX/TT)
ANNONS

Reducerat luftmotstånd

Med teknikens framsteg fokuserar man nu också på att reducera luftmotståndet. En aspekt som är särskilt viktig för elbilar, där drivlinans effektivitet gör luftmotståndet till en större del av energiförlusterna.

Sumito uppskattar att 20 till 25 procent av energiförlusten i en bil med förbränningsmotor kan tillskrivas aerodynamiskt drag på däcken. En siffra som stiger till nästan 37 procent i en elbil, rullmotståndet inkluderat.

AI analyserar

Det är här AI kan hjälpa till.

I första hand genom att analysera data från Sumitos verktyg och sedan visualisera och beräkna däckens luftmotstånd.

Vidare kan AI-analysen även följa däckets deformation och undersöka vilken påverkan bilens tyngd har. Kunskap som långsiktigt kan underlätta för ingenjörer när de designar däck och alltså minimera deras luftmotstånd.

Läs mer:

ANNONS

Batteritillverkaren som rubbade Musks universum. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS