Varje gång som Ford säljer en elbil så förlorar de pengar – drygt 50 000 kronor per bil, skriver Vi Bilägare.
CNBC rapporterar att Ford förlorade 2,1 miljarder dollar på sin elbilsdivision Model e under 2022 med en vinstmarginal på minus 40 procent, något som kan växa till en förlust på 3 miljarder dollar under 2023.
Planen är dock (förstås) att vända trenden, och den amerikanska biljätten har lanserat en plan som ska göra företagets satsningar på elbilar profitabel till 2026.
”Vi ser redan gröna skott av förbättringarna i lönsamheten för Model e. Ur ett täckningsmarginalperspektiv förväntar vi oss att Model e närmar sig break-even i slutet av detta år, och 2024 tror vi att vår första generations produkter kan vara positiva till EBIT-marginalen”, säger Fords finanschef John Lawler.
Men även om de utrullade bilmodellerna i sig kan ge vinst så kommer elbilsdivisionen att rada upp stora förluster några år till enligt Lawler. Detta då biljätten satsar stort på investeringarför att skala upp produktionen och rulla ut fler nya EV-modeller.
Läs även: Ford gör om helt – först ut är nya Explorer [Dagens PS]