Dagens PS

Så behåller Volvo sina kunder – mot alla odds

Volvos kunder accepterar långa väntetider för nya EX90
Volvo Cars vd Jim Rowan framför nya flaggskeppet, helelektriska EX90. Värd att vänta på, tycker kunderna som accepterar långa leveranstider. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 mars 2024Publicerad: 20 mars 2024

Volvo lyckas behålla kunderna trots långa väntetider, som man inte ens lyckas hålla. Här förklarar Volvos tyske chef hur det är möjligt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alex Zurhausen har arbetat för Volvo (börskurs Volvo) i mer än 20 år och är i dag chef för onlineaffärer på Volvo i Tyskland.

Under större delen av de två decennierna har leveranstiderna varit heliga.

”När jag började på Volvo var det hugget i sten att om du beställde en bil med leverans om tre månader så fick du din bil”, säger Zurhausen till Autonews.

Så är det inte längre.

I dag får kunderna vänta längre och i många fall betydligt längre på sina beställda Volvo-bilar.

Väntar två år

Det finns kunder som får vänta nästan två år på en EX90 och väntetiden på EX30 är i dag upp till fyra månader i Tyskland.

Det är ”Ferrari-liknande” väntetider, konstaterar den tyske chefen och konstaterar samtidigt att kunderna blir kvar.

ANNONS

”Det är en prestation att varumärket har utvecklats till den punkt där kunder är villiga att vänta så länge på en Volvo”, säger Zurhausen närmast överraskad.

”Vi är ju ingen Ferrari”.

ANNONS

Senaste nytt

”Rätt produkter”

Hur har man då ändå lyckats hindra kunder att byta till konkurrenter, utifrån de långa väntetiderna?

”Vi har rätt produkter vid rätt tidpunkt”, är Zurhausens förklaring.

När det gäller flaggskeppet EX90 har mjukvaruproblem gjort att det för de mest utsatta tar nästan två år för leverans av den stora elektriska suven.

För den nya, lilla elektriska suven EX30 är väntetiden nu upp till fyra månader, enligt Volvo Tysklands hemsida. Även den var försenad ytterligare i början av året.

Slår rekord

ANNONS

Alex Zurhausen har arbetat med det mesta under sin Volvo-karriär. Från att leverera bilar till amerikanska militäranläggningar globalt och att ta hand om stora flottkunder som Microsoft och IBM.

Nu konstaterar han att biltillverkarens verksamhet i Tyskland, den fjärde största marknaden globalt för Volvo, aldrig gått så bra som nu.

“Medan vi sålde fler bilar i Tyskland 2019, rekord på 52 954, jämfört med ungefär 45 000 förra året, var det ekonomiska utfallet 2023 det bästa någonsin”, säger han.

Globala rekord

Det tyska försäljningsbolaget var ett av 24 inom Volvo som satte vinstrekord under 2023.

På den listan fick man sällskap av bland andra Storbritannien, Italien, Spanien, USA och Kanada.

Dessutom satte Volvo förra året rekord i försäljning globalt med 708 716 sålda bilar och även rekord i intäkter.

Ska överträffas i år

ANNONS

Volvos vd Jim Rowan har redan sagt att de 38 miljarder dollar man hade på intäktssidan 2023 ska överträffas 2024 – liksom antalet sålda bilar.

38 miljarder dollar i intäkter i år och 53 miljarder dollar år 2026, är de höga mål som Rowan satt upp i intervjuer.

Läs även:

Volvo släpper svarta fartmonster. Dagens PS

Därför älskar japanerna Volvo 240. Dagens PS

Volvo Cars föll tungt på Stockholmsbörsen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS