Dagens PS

Rysslands känga till Volkswagen: Fryser alla tillgångar

omslagsbild volkswagens logga
Foto: Karl Cajmatz
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 20 mars 2023

En rysk domstol frös idag alla Volkswagens tillgångar i Ryssland efter biltillverkarens försök att lämna landet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rysslands intåg i Ukraina i februari förra året har fått många företag att vilja avsluta sin verksamhet i landet.

Trappa ner inblandningen i Ryssland

Volkswagen har under ett års tid försökt skala ner all sin aktivitet i Ryssland som en del av en gemensam uppgörelse mellan flertalet västerländska företag.

Bojkottningen har dock stött på flera motgångar och den senaste är ett beslut från en domstol i Ryssland som har klubbat igenom att frysa alla Volkswagens tillgångar i landet.

Biltillverkaren har tidigare försökt sälja av alla tillgångar i Ryssland, inklusive en fabrik i Kaluga som ligger cirka 20 mil söder om Moskva.

Fabriken har haft 4 000 anställda och kapacitet att producera 225 000 bilar om året men den har varit stängd sedan mars 2022.

ANNONS

Senaste nytt

GAZ kräver 2 miljarder kronor

Den ryska biltillverkaren GAZ har tidigare varit licensierad att tillverka Volkswagens modeller.

ANNONS

Volkswagen avslutade kontraktet med GAZ i augusti förra året vilket har lett till att GAZ kräver skadestånd av Volkswagen.

GAZ menar att Volkswagens försök att lämna landet har utsatt den ryska tillverkaren för stora risker och kräver därför ett skadestånd på 15,6 miljarder rubel eller närmare 2,1 miljarder svenska kronor.

Håller pengarna gisslan

Domslutet är det som ligger till grund för beslutet att frysa alla Volkswagens ryska tillgångar. Det meddelar Bloomberg.

Förra året lämnade Renault den ryska marknaden och sålde i och med det sin ägarandel i ryska AvtoVAZ (Lada) för en symbolisk summa – en rubel.

Det innebar en stor förlustaffär för Renault som ägde en del i AvtoVAZ som var värderad till över 24 miljarder svenska kronor.

Läs även: Fem suvar från Volkswagen som vi inte får i Sverige 
Läs även: Volkswagens nya elbil är ruskigt billig 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS