Dagens PS

Rysslands ekonomi kollapsar: Bilindustrin är beviset

Moskvich kina ryssland lada
Rysslands bilindustri är ett kvitto på landets förfall. (Foto: Kirill Zykov, Moscow News Agency via AP)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 juli 2023Publicerad: 17 juli 2023

Att Rysslands ekonomi går i kras är ingen nyhet, men en av de tydligaste indikatorerna är bilindustrin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Innan Ryssland invaderade Ukraina såldes det i snitt 100 000 bilar månatligen.

Sedan dess har emellertid ökade priser, minskat förtroende från konsumenter, en brist på resurser, och försämrad ekonomi lett till att den nya siffran ligger på cirka 25 procent av de ursprungliga nivåerna.

Det rapporterar Business Insider.

Ryssar köper färre bilar

Rysslands ekonomi klarar sig inte så bra som den officiella datan antyder, något som syns tydligt om man kastar ett öga på bilindustrin.

Enligt data från Yale School of Management har den ryska bilindustrin – en av landets viktigaste – totalkollapsat.

En kraftig nedgång av bilförsäljningen och en förändring i vilken sorts bilar som lokala konsumenter köper pekar på ett risigt ekonomiskt läge.

Lada Niva Putins bilar
Att Putin kör en Lada Niva är föga förvånande. (Foto: Ryssland)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ryssland visar en tydlig trend

Just bilförsäljning är en tydlig indikator av hur ett lands ekonomi ser ut.

”Ryssar köper helt enkelt färre bilar” berättar Yale-forskaren Steven Tian för Business Insider.

”Ryssar spenderar inte pengar” fortsätter han.

Det är främst försäljningen av utländska bilar som visar upp en mörk verklighet för Ryssland.

Rent historiskt har ryssar föredragit utländska bilar, inte minst för mer prestige och högre kvalitet.

Att lägga vantarna på utländska bilar är emellertid någonting som nu endast är möjligt för den ryska eliten.

Ett undantag

ANNONS

Medan märken som Honda, Lexus, och Mazda såg en 90-procentig minskning av försäljningen i Ryssland – något som även var fallet för en rad andra aktörer – så var det ett utländskt bilföretag som såg motsatt effekt.

Geely, ägare av exempelvis Polestar och Volvo – såg i stället en 88-procentig ökning av försäljningen i Ryssland.

Lada köps i regel bara av konsumenter med mindre pengar att röra sig med, och nu står det ryska märket för mer än hälften av den totala försäljningen, att jämföra med 2019 då det inhemska märket stod för cirka 20 procent av marknaden.

Läs även: Kina säljer flest bilar – tack vare Ryssland

Läs även: Volvo Cars systerbolag säljer bilar till Ryssland

Läs även: Så stöttar ditt köp av kinesisk bil Ryssland

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS