Dagens PS

Ryssland och Kina flirtar om bilproduktion

omslagsbild kinesiska chery vill bygga bilar i ryssland
Kinesiska Chery vill etablera produktion och öka sin försäljning i Ryssland. Bilden föreställer en konceptbil från bilmärket. (Foto: Reuters)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 18 aug. 2022Publicerad: 18 aug. 2022

Den ryska invasionen av Ukraina har satt hård press på den inhemska bilindustrin. Nu pågår, enligt Reuters, diskussioner om att förlägga kinesisk bilproduktion i landet, vilket tyder på att diktaturerna stärker sin relation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kina och Ryssland: en ohe(der)lig allians

Kina har uppvisat en obehaglig ovilja att fördöma Rysslands invasion av Ukraina. I stället verkar det som att man har upptäckt vad man har gemensamt: ett generellt förakt för vissa smärre länders suveränitet.

När kinesiska historiker uttalade sig mot invasionen i ett öppet brev tidigare under året, blev deras kommunikation genast uppslukad av den inhemska censurmaskinen.

Det krävs ingen överbeskyddande tonårsförälder för att se att de två flirtar som förälskade ynglingar. Ynglingar av det slag som bär runt på balisonger, alltså.

En ivrig bilindustri kan rädda en ansatt

Sanktionerna mot Ryssland har redan fördärvat den inhemska bilindustrins förmåga att bygga anständiga bilar, eftersom det inte längre går att köpa in diverse komponenter som konsumenterna har tagit för givna i flera decennier.

Störningar i leveranskedjorna har nått ända ned till försäljningsnivån, och den ryska nybilsförsäljningen har dalat. Att det ser mörkt ut för den ryska bilindustrin är bara förnamnet.

Den ryska, statligt ägda nyhetsbyrån TASS, rapporterar att den kinesiska biltillverkaren Cherys ryska VD vill förlägga produktion i landet och mer än dubbla försäljningen jämfört med 2021.

ANNONS

Förra året sålde man knappt 41 000 bilar, men nu vill man upp i 80-100 000 bilar, trots rådande omständigheter. I ett sådant läge skulle den ryska marknaden stå för ungefär tio procent av tillverkarens totala försäljning, baserat på förra årets försäljningssiffror.

Det är uppenbart att man från kinesiskt håll ser stor, strategisk potential i möjligheten att etablera en stabil avsättningsmarknad i Ryssland. I takt med att den egna befolkningen vänjer sig vid medelklassliv och produkter som är säkra att använda, är man i behov av nya försökskaniner.

seres 3 dfsk snett framifrån

Seres 3 Electric är en kinesisk bilmodell som vi har provkört. (Foto: Marcus Berggren)

Läs även: fler artiklar inom ämnet Kina

Läs även: fler artiklar inom ämnet Ryssland

Läs även: Tre kinesiska bilar från DFSK provkörda

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS