Dagens PS

Ryssarnas lycka: Kan nu köpa iranska bilar

iranska
Ryska konsumenter kan nu även köpa sig en iransk bil, närmare bestämt en Saipa Shahin. (Foto: Saipa)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 apr. 2023Publicerad: 18 apr. 2023

Den ryska bilmarknaden tömdes på alternativ när nästan samtliga tillverkare valde att lämna landet. Kvar finns bara kinesiska, inhemska, och nu även iranska bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Irans bilindustri är större än man anar. Det finns två iranska tillverkare – Iran Khodro och Saipa – som dels tillverkar egna bilar, dels tillverkar mer etablerade märken på licens.

Exempelvis Peugeot 405 tillverkades i Iran fram till 2022 av Iran Khodro.

Bilindustrin i Iran sysselsätter närmare 800 000 personer.

Det rapporterar Iran International.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

Ryska bilköpare kan nu köra iranskt

Från och med i juni 2023 kan ryska kunder nu slå till på Saipa Shahin.

Saipa Shahin lanserades 2018 och bytte namn från Rohan 2020.

ANNONS

Bilen är framhjulsdriven och bygger på en gammal Toyota-plattform. Bilen finns med 1,5-liters turboladdad fyra 112 hästkrafter och 178 newtonmeter.

Kraften går ner via framhjulen och antingen en femväxlad manuell- eller sexstegad automatlåda.

Bilen sägs vara en katastrof. (Foto: Saipa)

ANNONS

Senaste nytt

Inget att ha

Saipa Shahin är enligt iranska medier en riktigt usel och osäker bil. Den har en rad kvalitetsproblem och säkerheten sägs vara icke-existerande.

Nu ska alltså bilen börja säljas i Ryssland och märket räknar med att sälja 10 000 bilar under det första året och öppna upp 120 återförsäljare.

Konsumenterna har inget val

Alireza Peyman-Pak, chef för den iranska handelskammaren, kommenterar expansionen och säger att ”det faktum att flertalet biltillverkare har lämnat den ryska marknaden innebär att det finns möjligheter för iranska tillverkare att lyckas”.

ANNONS

Med andra ord kan de iranska bilarna vara framgångsrika enbart för att ryska konsumenter inte har något val.

Det är inte ett enormt bra försäljningsargument och utbudet för ryska konsumenter är allt annat än trevligt.

Läs även: Vill du stötta Ryssland? Köp en kinesisk bil
Läs även: Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar
Läs även:
Bolag lämnar Ryssland utan ett öre  
Läs även:
 Kina krossar ryssarna – Lada inte längre etta 
Läs även:
Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota 
Läs även:
Rysslands kollaps – bilindustrin paralyserad  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS