Ryska biltillverkare har tvingats växla ner rejält sedan invasionen av Ukraina. Det märktes av i bilarna som tillverkades där alla funktioner som krävde utländska delar togs bort, däribland krockkuddar. Men nu är de tillbaka i de ryska bilarna.

ANNONS

”Avtovaz har börjat tillverka Lada Granta med krockkuddar” lyder rubriken i pressmeddelandet. Det är daterat 2022 och inte 1982 som man kan tro.

Från den 23 augusti är de bilar av modellår 2022 som rullar ut från Lada-fabriken monterade med krockkudde på förarsidan.

Ingen lyxbil direkt

Lada Granta tillverkas i samarbete med Renault och har tillverkats sedan 2011.

Bilen går att få med mellan 82 och 107 hästkrafter och med antingen en femväxlad manuell låda eller en fyrstegad automat.

I ryska motsvarigheten till Euro NCAP – kallad ARCAP – fick Lada Granta två av fyra stjärnor.

ANNONS
ANNONS

Nypriset börjar på motsvarande 130 000 kronor och då ingår alltså numera krockkuddar – något som inte var fallet förut.

Vi har tidigare rapporterat om Lada Niva Classic som började säljas utan krockkuddar tidigare i år – något som möjliggjordes av de ryska myndigheterna i samband med sanktionerna.

Fortsättningsvis behöver inte bilar längre ha ABS eller bältessträckare. Även utsläppskraven har tagits bort.

Krockkuddar sedan 1981

Krockkuddar introducerades 1981 som ett säkerhetskomplement på Mercedes S-klass av generation W126.

1987 blev Porsche 944 Turbo den första bilen som erbjöd krockkudde för både förare och passagerare som standard.

ANNONS
ANNONS

1988 följde Chrysler efter och den 12 mars 1990 skedde den första olyckan mellan två fordon försedda med krockkuddar – två Chrysler LeBaron från 1989 frontalkrockade vilket resulterade i att krockkuddarna i båda fordon utlöstes.

I juni 2022 försvann alltså den självklara säkerhetskomponenten från ryska bilar men nu har de kommit tillbaka, åtminstone i Lada Granta.

Bilarna erbjuds även med ett speciallån för vissa utsatta kunder vilket sänker nypriset för 130 000 kronor till strax över 100 000 kronor.