Dagens PS

Retrokänslan utbytt mot komfort i nya Defender

Nya Land Rover Defender är en värdig arvtagare till ikonen. (Foto: Darian Garmiani)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 26 juli 2020Publicerad: 26 juli 2020

BILTEST: Nya Land Rover Defender
När klassiska Land Rover Defender gick i graven 2015 så var det många älskare av äventyr och hästägare som sörjde modellen som började sin framgångsrika karriär i början av 80-talet. Nu uppstår modellen igen men denna gång i skepnad av en komfortabel SUV med fantastiska offroad egenskaper.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började på 40-talet

Allt började med lilla Land Rover Series 1-3 som redan i slutet på 40-talet var britternas motsvarighet till amerikanernas Willys Jeep. En modell med fokus på framkomlighet i princip överallt. Precis som med den amerikanska motsvarigheten blev modellen snabbt populär eftersom den var enkel, robust och kunde ta sig fram på den tidens dåliga vägar. Land Rover blev redan i ett tidigt skede kultförklarad och framtiden var därmed utstakad. Series 1-3 skulle leva länge.

1948 var året då British Leyland lanserade den första Land Rovern. (Foto: Wikipedia)

På 80-talet kom den ikoniska föregångaren

1983 kom två större modeller som fick namnen Land Rover Ninety (90) och One Ten (110). Namnen härrörde sig från axelavstånden som följt med genom åren och är desamma även på nya Defender. Dessa två modeller fanns att få i mängder av utföranden avsedda för bl.a. polisen, slott/herrgård, öken och det kanske mest kända syftet; safaribilar. Terrängegenskaperna och dragförmågan var oslagbara vilket också lockade äventyrare som tog sig fram där inga vägar fanns. Det är alltså ett tungt lass av förväntningar som nya Defender får axla där man frångått den gamla stålramen och istället utgått från en modern självbärande kaross.

På 80-talet kom de modeller vi mest förknippar med Defender. (Foto: Land Rover)

Den moderna designen

När jag först såg nya Defender live på bilsalongen i Frankfurt förra hösten, slogs jag av den moderna designen som frångick föregångarens enkla och robusta uppbyggnad. Här hade man frångått den strategi som en annan uppdaterad ikon presenterade för två år sedan; Mercedes Geländewagen. Om jag ansträngde mig så kunde jag urskilja lite av gamla Defendern i det nya designspråket. Här fanns samma karosslinjer, den kraftfulla fronten och den raka bakdelen med mittmonerat reservhjul. Men interiört fanns inget av det enkla och funktionella utan istället mer lyx och bekväma lösningar.

ANNONS

Modernare och lyxigare än föregångaren. Retrokänslan infann sig inte. (Foto: Håkan NIlsson)

Lyxigare och bekvämare

Så det var med viss skeptisk inställning som jag tog emot nycklarna till den First Edition Defender med en 240 hk diesel som skulle bli testbilen. Den stora och höga fyrdörrarsbilen med det långa axelavståndet (110) påminde en hel del om en förvuxen Discovery med detaljer som vid en första anblick kändes allt annat än robust. Jag klev upp i bilen (ja upp, för den är hög) och satte mig tillrätta bakom ratten.

Betydligt lyxigare och bekvämare än föregångaren. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiören är betydligt mer ombonad än föregångaren med material som känns betydligt lyxigare. Sköna stolar klädda med narvat läder och slitstarkt tyg, läderkläddratt med kontroller, digitala instrument, pekskärm, härligt ljudsystem, smarta kontroller för värme/ventilation och chassiinställningar samt en bred mittkonsol med kylfack under armstödet. Testbilen var dessutom utrustad med glassoltak som förhöjde det lyxiga intrycket.

Rymligt och bekvämt för tre. (Foto: Håkan NIlsson)

Baksätet är föredömligt rymligt och att sitta tre i bredd är inga problem eftersom den saknar en kardantunnel. I mittkonsolen finns de två olika varianterna av USB-uttag. Baksätets ryggvinkel går att justera för att öka kapaciteten i bagageutrymmet som sväljer 646 liter. Bakluckan öppnas åt sidan, precis som den alltid gjort på Defendern. Den kompletta känslan är en bekväm och genomtänkt kupé, långt ifrån föregångarens spartanska känsla.

Bakluckan öppnas på traditionellt vi. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Överraskande körupplevelser

Omedelbart när jag körde iväg så slogs jag av hur otroligt tyst den var. Trots stora däck och den tvivelaktiga karaktären på våra svenska vägar så upplevde jag den som tystare än paradmärket Range Rover. Anledningen är att Defender är utrustad med ett akustiksystem där bilens högtalare skickar ut en motfrekvens för att eliminera störande ljud. Smart och förmodligen en rätt dyr lösning.

Tystare än vad jag hade förställt mig. Även väghållningen överraskade. (Foto: Håkan NIlsson)

Komforten på motorvägen är fantastisk. Kursstabil i höga farter och tack vare att nya Defender är utrustad med flerlänkaxel istället för tidigare stela bakaxeln, äter den sköna luftfjädringen upp ojämnheter utan att tveka. På kurviga småvägar kändes den minst lika stabil och var faktiskt riktigt rolig att köra. Här ligger man inte efter den lyxiga Range Rover, snarare före. Det var den första stora överraskningen och fler skulle komma.

Terrängkungen behåller greppet

Tack vare den adaptiva luftfjädringen så erbjuder Defender ett antal olika inställningar som t.ex. landsväg, snö, sand, körning i klippor, vada i upp till 90 cm djup. Programmen känner av om det behövs lågväxel, spärrar den elektroniska mittdifferentialen och justerar markfrigången. Den senare går att variera från 22 cm till 29 cm. Vid extrem terrängkörning går det att höja den till 36 cm. I normalläget känns den hög även för mina långa ben.

I terrängen har nya Defender samma härliga egenskaper som föregångaren. (Foto: Darian Garmiani)

Testbilen var utrustad med den fyrcylindriga dieseln på 240 hk och 430 Nm vridmoment redan vid 1.400 varv. Den kändes pigg i hastigheter upp till 120 km/h och mer behöver man inte, i varje fall inte i Sverige. Nya Defender är inte en prestandavagn utan en fenomenal bil för de som behöver dra dra tre ton utan problem och samtidigt vara en bekväm långfärdsvagn. Om någon vill ta ut den på äventyr vid sidan av vägarna så briljerar den.

ANNONS

Lös sand bjuder inte på några problem. (Foto: Darian Garmiani)

Och det var just utanför de vanliga vägarna jag ville sätta den på prov. Konkurrensen om utmärkta offroad egenskaper har ökat de senaste åren och framförallt från oväntade håll som t.ex. nya BMW X5 och Mercedes GLE, bilar som normalt är förknippade med ”stadsjeep”-begreppet. Men Land Rover och Range Rover har alltid haft ett gott rykte tillsammans med andra klassiker som t.ex. Toyota Landcruiser, Subaru Forrester och Jeep Wrangler.

90 blås på guppig grusväg är inga problem för Defender. (Foto: Darian Garmiani)

I ett övergivet grustag skulle nya Defender få bekänna färg. Klarade den av att axla föregångarens i det närmaste oslagbara egenskaper? Svaret var att den inte bara var lika bra utan till och med bättre på de flesta punkter. Den formligen ”åt upp” alla utmaningar utan att tveka och mitt första intryck att modellen inte föreföll lika robust som föregångaren, var som bortblåst.

Mängder med individuella tillval

Om man vill addera ännu mer terrängutrustning än snorkeln (som ska hindra damm från att komma in i motorn) till Land Rover Defender, så finns det bl.a. en vinsch som klarar 4.536 kg och med en 45 meter stålvajer, takräcke med campingtält och stege etc. Med den inbyggda dragkroken följer också en smart trailer assist för de som känner behov av hjälp. Olika utrustningspaket gör det möjligt att skapa sin individuella Defender, precis som tidigare.

Platsar även bra som “stadsjeep”. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

ANNONS

Att Land Rover Defender skulle återuppstå var tämligen förväntat. Man lägger inte bara ner en av bilhistoriens mest ikoniska bilar utan att hitta ett godtagbart substitut. Nya Defender bär fanan högt, kanske högre än vad som är nödvändigt med tanke på övriga modeller i Land Rovers portfölj. Den är nästan lika bekväm som den lyxigare Range Rover, något som inte föregångaren kunde beskyllas för. Den har dessutom genomgående bättre terrängegenskaper än föregångaren vilket i sig är fantastiskt.

Fågan är om man skulle välja Defendern över Range Rover lämnar jag obesvarad. Det är en smaksak och jag lutar nog mot… (Foto: Håkan NIlsson)

Men om vi tittar på prisbilden så är detta ingen billig bil. Testbilen hamnade i samma härad som Range Rover och det utan alla terrängattribut som gör Defender unik. Frågan man ställer sig är hur många köpare kommer att svänga av vägen och leta sig igenom svår terräng med en bil som kostar över 920.000 kr? Kanske är det designen som kommer att locka köparna…och det ikoniska namnet Defender. Jag är i alla fall imponerad av modellens breda spektra och fortsatta ikoniska drag.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 1.9 liters diesel 240 hk och 430 Nm vridmoment
Drivning: Fyrhjulsdrift med elektronisk diffspärr
Växellåda Åttastegad automatlåda med hög- och lågväxel
Acceleration: 0-100 km/h på 9,1 sek
Toppfart: 188 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 8,9 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 251 g/km

Tjänstevikt: 2.323 kg
Dragvikt: 3.000 kg
Markfrigång: 22-29 cm (extrem offroad 36 cm)
Mått: Längd 501 cm / Bredd 200 cm / Höjd 197 cm

Pris från: 650.000 kr (Testbilen 927.400 kr)
Skatt år 1-3: 18.244 kr (Därefter 6.692 kr/år)

Läs mer om Land Rover Defender här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS