Det råder rekordlånga väntetider för tunga fordon och gör att många söker sig till andrahandsmarknaden. Komponentbristen gör att väntetiden för en lastbil kan vara 1,5 år.

Komponent- och halvledarkrisen har satt käppar i hjulen för fordonsindustrin och produktionen har avstannat hos både Scania, Volvo Cars och Volvo AB.

Den fortsatta krisen gör även att åkerierna får svårt att utöka sina fordonsflottor och leveranserna förblir osäkra.

”Det är en väldigt svår situation just nu. För mig som återförsäljare är det otroligt svårt att säga hur det kommer att se ut framåt och vi vet helt enkelt inte när vi kan leverera vissa modeller”, säger Oscar Svedlund på Lecab Lastbilar, återförsäljare för Scanias lastbilar och bussar i Värmland, till Di.

Lång väntan på andrahandsmarknaden

De långa leveranstiderna har fått många att söka sig till andrahandsmarknaden, men även där är väntiderna numera långa.

”Det är ett jätteintresse på begagnatmarknad och vi har blivit av med nästan alla lastbilar på lager. Det tog ordentlig fart vid årsskiftet och nu har vi ungefär 20 procent i lager mot vad vi brukar”, säger Björn Rentzhog, vd på jämtländska Persson Invest som bland annat äger Wist Last och Buss.

När hela marknaden haltar behåller företagen sina gamla fordon i allt större utsträckning – vilket även kan ha en långsiktig påverkan på fordonsflottan.

”Nu kör ju kunderna sina gamla bilar längre och då blir de ju mer slitna när de kommer in till oss vilket är ytterligare en problematik”, säger Björn Rentzhog.

ANNONS
ANNONS

Utdragna leveranser 

Det är inte bara tunga fordon som drabbas – även leveranserna för anläggningsmaskiner har blivit utdragna, samtidigt som priserna stiger när utbudet minskar.

”Det är ju inte bara komponentpriserna som går upp utan även priserna på transporter har ökat och då det är klart att det följer med ut på maskinerna,” förklarar Joakim Arndorw, Sverige-vd på Swecon – återförsäljare av Volvos anläggningsmaskiner.

Läs även: Scania stoppar produktionen i Sverige – slut på halvledare [Dagens PS]