Dagens PS

Rafale E-Tech Atelier Alpine: Exklusiv design och chassi

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Kombinerar en förbränningsmotor med en elmotor och levereras med ett laddbart batteri på 22 kWh. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Kombinerar en förbränningsmotor med en elmotor och levereras med ett laddbart batteri på 22 kWh. (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2024Publicerad: 27 maj 2024

Nu får vi mer information om Rafale från Renault, dock är inga priser klara än. Det kommer även att lanseras en Atelier Alpine version med det där lilla extra

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har vi fått mer information om laddhybriden Rafale E-Tech 4×4 300 hk. Den ska kombinera en elmotor och en förbränningsmotor men el ska vara det den anävnder mest i vardagen. Den ska kunna ta dig upp till 10 mil på enbart batteriet, säger Renault.

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Ska ta sig 10 mil på en laddning. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk. Ska ta sig 10 mil på en laddning. (Foto: Renault)

Dessutom har man valt att sätta en extra elmotor på bakaxeln, vilket i sin tur ger en permanent fyrhjulsdrift – något jag personligen alltid uppskattar. Kraften på varje axel hanteras automatiskt av deras E-tech -system, baserat på körförhållanden och valt körläge via olika inställningar. Vridmomentet kan variera direkt från 100% framhjulsdrift till 100% bakhjulsdrift. Generellt ska bilen ha drivning på framhjulen upp till 70 km/h och bakhjulsdrift vid högre hastigheter.

Läs även: Nya Renault Rafale är döpt efter anrikt flygplan. Dagens PS

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Jag gillar det lite aggressiva uttrycket den här bilen har. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk. Jag gillar det lite aggressiva uttrycket den här bilen har. (Foto: Renault)

Självklart ska den vara utrustad med all modern teknik och säkerhet, något annat vore ju otänkbart.

Alpine ger sin touch

Den nya Atelier Alpine-versionen av Rafale ger dig ett finjusterat chassi, självjusterande fjädringssystem och smart förutseende kamera. Just Alpine varianten sticker ut med Satin Summit Blue-exteriörfärg och stora 21 tums hjul med Continentaldäck.

ANNONS
Atelier Alpine-versionen av Rafale har ett finjusterat chassi och ett intelligent självjusterande fjädringssystem med förutseende kamera. Det ni! (Foto: Renault)
Atelier Alpine-versionen av Rafale har ett finjusterat chassi och ett intelligent självjusterande fjädringssystem med förutseende kamera. Det ni! (Foto: Renault)
ANNONS

Senaste nytt

300 hk och 0 till 100 på 6,4 sekunder

Renault säger att Rafale har en total effekt på 300 hk från en kombination av en förbränningsmotor och tre elmotorer. Den ska accelerera från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder och från 80 till 120 km/h på 4,0 sekunder. Bränsleförbrukningen ska vara 0,7 l/100 km med fulladdat batteri och 5,8 l/100 km med tomt batteri.

Batteriet ska kunna laddas till 80% på 2 timmar och 10 minuter och till 100% på 2 timmar och 55 minuter.

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Nu är jag kluven men jag tror jag hade velat ha sådana dolda handtag på bakdörrarna. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk. Nu är jag kluven men jag tror jag hade velat ha sådana dolda handtag på bakdörrarna. Sådana folk inte förstår hur de funkar. (Foto: Renault)

Inga priser än

Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk rullar ut på marknaden under senare delen av 2024, men redan nu kan du visa ditt intresse genom att göra en intresseanmälan. Och håll utkik, för svenska specifikationer och priser avslöjas under kvartal 3. Spänningen stiger!

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Är det ett blixtinferno jag ser? Gillar dem ändå, de här fälgarna. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk. Är det ett blixtinferno jag ser? Jag tror nog att jag gillar dem ändå, de här fälgarna. (Foto: Renault)
ANNONS
Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk. Renaults E-tech. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk. Renaults E-tech. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hk Atelier Alpine. Om ni undrar hur den ser ut utan allt lull lull. (Foto: Renault)
Renault Rafale E-Tech 4×4 300 hk Atelier Alpine. Om ni undrar hur den ser ut utan allt lull lull. (Foto: Renault)
Väldigt kantigt, vet inte om det är positivt eller negativt än. (Foto: Renault)
Väldigt kantigt, vet inte om det är positivt eller negativt än. (Foto: Renault)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS