Dagens PS kan avslöja att Folksams nya rapport om de säkraste familjebilarna innehåller allvarliga fel.
Minst fem bilmodeller har fått felaktiga uppgifter och fel betyg. 
– Vi har läst instruktionsböcker och frågat generalagenterna, vi kan inte svara för om uppgifterna är rätt, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius.

ANNONS

Folksam presenterade i går en stor undersökning om vilka bilar på den svenska marknaden som har de säkraste baksätena och är säkrast för barnfamiljer. 177 barnfamiljer har rankats från betyg tre till ett. Volvo V90 hamnar i topp med betyg 3+ och Kia i botten med betyg ett för fyra modeller.

Publicerats i flera tidningar

Rankinglistan har publicerats i flera svenska motortidningar, bland annat Teknikens Värld, Vi Bilägare och Auto, Motor, Sport. Även flera dagstidningar har publicerat Folksams forskningsrapport.

Dagens PS kan i dag avslöja att Folksams forskare har publicerat felaktiga uppgifter om ett antal bilmodeller. Flera bilmodeller som borde haft det högsta betyget har i stället fått betyg ett eller två.

Audi Q4
Audi Q4 e-tron fick en tvåa i betyg. Enligt instruktionsboken och Euro Ncap har bilen alla säkerhetssystem i baksätet för att få en trea i betyg, men enligt Folksam saknar den antingen bältessträckare eller bälteskraftsbegränsare. Foto: Audi

Fick sämsta betyg

Det handlar om att bilar som har sidokrockgardin, bältessträckare och bältespåminnare i baksätet som påstås vara utan funktionerna. Hårdast drabbad är Kia som har fyra modeller som klassas i den sämsta klassen med betyg ett, när de i stället skulle ha haft högsta betyg. Även bilmodeller från Audi, Volkswagen, Skoda och Toyota har fått lägre betyg än vad de skulle ha. Andra bilmodeller har uppdaterats med nya årsmodeller, vilket gjort att Folksams uppgifter är inaktuella. Till exempel gäller det Tesla Model S som påstås vara utan flera säkerhetsfunktioner som modellen haft sedan 2016.

– Det kan handla om att den svenska versionen är annorlunda. Vi har gått på uppgifterna från instruktionsböcker och från bilmärkena. Alla har dock inte hört av sig när vi kontaktat dem, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius.

Kia: Mänskliga faktorn

Kias svenska informationschef David Lilja bekräftar att Kia fått fel uppgifter i forskningsrapporten, men tar på sig en del av ansvaret.
– Det är tvetydiga uppgifter i systemen och den mänskliga faktorn, säger han.

Efter att Dagens PS uppmärksammat Folksam på felen i forskningen bekräftar försäkringsbolaget att de kommer att göra ändringar i rapporten på hemsidan. Någon rättelse av pressmeddelandena kommer inte att gå ut trots att de publicerats i ett antal svenska tidningar.

– Vi har fått fel uppgifter av Kia, det kommer vi att korrigera. Vi samlar in data från nationella källor och då är det generalagenterna. Vi försöker hitta så tillförlitliga källor som möjligt, säger Anders Ydenius.

Kan man lita på Folksams forskning som bilköpare?
– Du säger att det är fel, men man behöver undersöka vad skillnaden beror på och vad som är mest sant.

ANNONS
ANNONS

Tar ni något ansvar för felen ni gått ut med som kan påverka människors bilval?
– Vi måste lita på de uppgifter vi får från biltillverkarna.