Vad gör man om man vill vara unik? Enligt Peugeot så går man och köper deras senaste modell som har döpts till 408. Vi lägger i Högsta Växeln och tar reda på precis hur speciell den nya fransosen är.
Provkörning av Peugeot 408 – Tillräckligt unik?
Mest läst i kategorin
Förra året, 2021, blev Peugeot en del av konglomeratet Stellantis som vävde samman det tidigare italiensk-amerikanska FCA och franska PSA.
Peugeot vill naturligtvis fortsätta att stå ut från mängden och släpper därför en bil som ska vara ensam i segmentet.
Vi har tagit oss ner till Spanien, strax utanför Barcelona, för att kika närmare på nya 408.
Kommer snart som elbil
Peugeot berättar att de satsar stort på elektrifiering och att det ska komma fem nya elbilar till år 2025. De tillägger även att alla nya bilar som säljs ska vara elbilar år 2030.
Trots att Peugeot har en utmanade resa mot el framför sig är deras senaste tillskott inte en elbil. Peugeot 408 kan köpas med både bensinmotor och som plug-in hybrid. En helt elektrisk version ska dock visas upp snart.
På den svenska marknaden kan vi välja mellan bensinalternativet med 130 hästkrafter eller plug-in hybriden, den vi har provkört, som bjuder på 225 hästkrafter.
Senaste nytt
Svår att definiera
Peugeot hävdar att 408 är ”unik i C-segmentet”. C-segmentet innebär ”mindre familjebilar” och 408 hamnar storleksmässigt nära Škoda Octavia som även den erbjuds som laddhybrid.
Betraktar man designen står det snabbt klart att Peugeot har arbetat hårt för att sticka ut. Märket själva klassar 408 som en sedan, men designen för snarare tankarna till en crossover.
I Marcus Berggrens provkörning av syskonmodellen Citroën C5 X beskriver han bilen som inspirerad av sedan, kombi och suv. Den definitionen av biltyp passar in även på Peugeot 408.
Plastig med flit
Exteriören kännetecknas av den aningen udda formen sett i profil. Framtill sitter Matrix-strålkastare och en grill som har samma färg som karossen.
Lamporna bak beskrivs av Peugeot som rivmärken, och visst ser det ut lite som att självaste Wolverine har varit där och markerat sitt revir.
En intressant detalj är att den bakre stötfångaren är tillverkad av svart plast oberoende av övriga karossens färg. Det ska enligt Peugeot maskera överhänget bak.
3D-effekt i displayen
Insidan är städad och stilren. Infotainmentsystemet är snyggt och genvägarna under fungerar fint att använda, även om de lika gärna kunde ha varit fysiska knappar.
Förardisplayen är digital och har en 3D-effekt där siffror och text ser ut att ligga närmare föraren än resterande innehåll. Det fungerar bra så länge man sitter rakt framför displayen.
Peugeot utlovar även nightvision och fler assistanssystem som gör bilen aningen mer självkörande.
Rymlig är bara förnamnet
Nya 408 har 188 millimeters markfrigång och lång hjulbas för att maximera innerutrymmena – och det har märket lyckats med.
Det finns enormt mycket benutrymme bak och trots en aningen sluttande taklinje är det gott om takhöjd.
Sätena fram går att skjuta så pass mycket att man nästan kan sitta med helt utsträckta ben i passagerarsätet. Med andra ord borde det inte vara några problem att hitta en skön körställning även för riktigt långa individer.
Komfort i centrum
Faktum är att Peugeot 408 är en väldigt komfortabel bil. Sätena är klädda i en blandning av Alcantara och läder och de upplevs som väldigt mjuka.
Även dämparna är mjukt ställda och får bilen att upplevas som bekväm. Dock gör de stora fälgarna att den känns aningen stötig över små ojämnheter.
I både elektriskt läge och när förbränningsmotorn jobbar är den väldigt tyst, även i högre farter. Det ska dock påpekas att Spaniens motorvägar har finare asfalt än Sveriges.
Prestanda nog, men inte mer
Det går att välja på ett antal körlägen där sport och helelektriskt läge är inkluderat. Peugeot 408 känns alldeles lagom snabb i sitt starkaste utförande.
Hybriddrivlinan passar med andra ord bilen väl utan att uppmuntra till allt för dynamisk körning. Övergången mellan el och bensin sker nästintill obemärkt.
En sak värd att anmärka är formen på ratten. Den är nämligen inte helt rund utan avplanad både upp- och nedtill.
Det innebär att det kan vara svårt att hitta en behaglig position att vila handen eller händerna. Den är dessutom liten vilket känns ovant i vissa situationer.
Summan av kardemumman
Nya Peugeot 408 spelar på känsla och design. Karossformen är relativt ovanlig men slank och stilig.
Hybriddrivlinan passar bilen väl och förhöjer känslan av komfort ytterligare. Dessutom är den behagligt tyst.
Peugeot vill att 408 ska vara unik och visst är den det när man beskådar designen. Dock är resten av bilen inte särskilt speciell, men det betyder inte att den inte är bra.
Peugeot 408 är en annorlunda tolkning av en vanlig sedan. Den är trevlig att köra men inte särskilt snabb och ett bra val för den som sätter design i första rummet.
Inga svenska priser finns tillgängliga men i Frankrike kostar plug-in hybriden med 225 hästkrafter i GT utförande 51 400 euro eller cirka 560 000 kronor.
Bilen kommer kunna beställas i början av 2023 med beräknade leveranser under våren.
Peugeot 408 Hybrid 225
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 250 newtonmeter + elmotor, 100 hästkrafter, 320 newtonmeter.
Systemeffekt: 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 233 km/h
Batteri: 12,4 kWh
Räckvidd på el: 64 km (WLTP)
Vikt: 1706 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1848/1486 mm
Högsta Växelns första intryck av Peugeot 408
Slutbetyg: 4/5
Nya Peugeot 408 fokuserar på design. Märket satsar på elektrifiering och 408 ska komma som elbil. Först ut är dock bensin och plug-in hybrid. 408 är en vettig familjebil som är bekväm och trevlig att titta på.
Läs även: Citroën C5 X är lika mjuk som en vattensäng
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.