Dagens PS

Prognosen: Var fjärde såld elbil i EU från Kina

elbil
Kinesiska bilmärket BYD har på kort tid skördat stora framgångar i Europa. (Foto: Cyril Zingaro/AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 mars 2024Publicerad: 27 mars 2024

Kina ligger allt annat än på latsidan när det kommer till att skeppa iväg elbilar. Så ska EU tvinga tillverkarna att flytta produktionen hit.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinatillverkade elbilar fortsätter att ta marknadsandelar från europeiska bilmärken.

En fjärdedel av alla elbilar som säljs i EU under 2024 kommer nämligen att vara tillverkade i Kina.

Det är en markant ökning från 19,5 procent förra året, visar en ny analys som Financial Times skriver om.

Läs mer: Priskriget eskalerar: BYD pressar priserna – igen. Dagens PS

En stor bit av kakan

Enbart kinesiska märken väntas stå för 11 procent av EU:s elbilsmarknad i år.

Särskilt är det MG och BYD som ökar här.

På bara fyra år har det sistnämnda bilmärket gått från en andel på 0,4 procent till 8 procent i EU.

ANNONS

Missa inte: BYD gör jättevinst men tappar ändå fart. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

EU:s motdrag

EU utreder sedan tidigare huruvida Kina snedvrider konkurrensen på elbilsmarknaden.

Nu kan det också bli tal om höjda tullar, från nuvarande 10 procent till 25 procent.

Detta skulle kunna dra in uppemot 6 miljarder euro om året och göra europeiska bilar mer konkurrenskraftiga.

Läs mer: BYD sågas i nytt test. Dagens PS

BYD-fabrik i Ungern

Tullarna skulle även kunna tvinga kinesiska bolag att flytta över sin produktion till Europa.

ANNONS

“Det är en bra sak eftersom vi vill ha dessa jobb och färdigheter”, säger Julia Poliscanova, policydirektör hos Transport & Environment som står bakom analysen.

BYD planerar redan att bygga en fabrik i Ungern som kan börja tillverka elbilar i slutet på nästa år.

Batteritillverkaren som rubbade Musks universum

Smaka på det här ordet: Batteritillverkare. Det låter kanske inte särskilt illavarslande. Det hade inte Elon Musk heller tyckt för tjugo år sedan.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS