Dagens PS

Premiär för "billig" Tesla – se alla bilder och fakta

Efterlängtade Tesla Model 3 släpps på fredagen i USA. (Foto: TT)
Efterlängtade Tesla Model 3 släpps på fredagen i USA. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 28 juli 2017Publicerad: 28 juli 2017

Hittills har det kostat runt miljonen att lägga vantarna på en Tesla. Men nu tar elbilstillverkaren, grundat av serieentreprenören Elon Musk, steget från lyxbilssegmentet till den breda massan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förväntningarna har varit enorma och på fredagen lämnas bilnycklarna över till de första 30 köparna av nya Tesla Model 3 – elbilen med en prislapp på 35.000 dollar, motsvarande omkring 280.000 kronor. Det är alltså nu upp till bevis för bolaget som värderas till motsvarande 459 miljarder kronor. En värdering som gör det till USA:s mest värdefulla biltillverkare, skriver amerikanska Bloomberg.

Tidigare i juli rullade den första (bilden) Tesla Model 3 ut ur fabriken. (Foto: TT)

Tidigare i juli rullade den första (bilden) Tesla Model 3 ut ur fabriken. (Foto: TT)

Det lilla vi vet om Tesla Model 3 är bilen har en räckvidd på minst 345 kilometer per laddning, gör 0-100 km/h på 6 sekunder, har plats för fem personer och har någon typ av autopilot installerad. Det har även ryktats om att bilen kommer att komma i två utföranden: en med 55 till 60 kilowattimmars batteri och en dyrare med 70 till 75 kilowattimmar.  Spekulerats kring bilens instrumentbräda har också cirkulerat om huruvida den kommer att projiceras på bilens vindruta, så kallad ”HUD” (Head-Up Display).

Men inför dagens releasefest listar Bloomberg även fyra potentiella överraskningar för bilen som alla väntat på.

Den första, och största, frågan blir omfattningen av funktionen för självkörande i den nya budgetmodellen. Tesla bröt nämligen med underleverantören Mobileeye förra året för att själva utveckla hård- och mjukvara för autonoma bilar och har sedan dess lovat att funktion för ”fullständigt självkörande” ska lanseras i samband med Model 3. Om så blir fallet återstår att se, skriver Bloomberg.

”Om inget tyder på framsteg för autopilot vore det rimligt att anta att uppbrottet med Mobileeye har varit mer skadlig för Tesla än vad man velat ge sken av.”

20.000 fordon per månad räknar Tesla med att kunna producera i slutet av 2017. (Foto: TT)

20.000 fordon per månad räknar Tesla med att kunna producera i slutet av 2017. (Foto: TT)

Den andra stora, eventuella, nyheten blir den om så kallad ”super-charge”. Teslas bilar laddar redan batterierna dubbelt så snabbt som någon annan konkurrent men enligt Bloomberg finns det ingen anledning att tro att Elon Musk inte har någon uppgradering för detta på gång i samband med dagens släpp.

ANNONS

Med intåget på det breda segmentet blir det också viktigt för Tesla att ge de tidigare lyxbilarna ett ansiktslyft för att utmärka sig i utbudet. Därför spår Bloomberg att dagens lansering även kommer att innehålla nya funktioner för Model S och Model X vars acceleration från 0 till 100 nyligen minskades med mer än en sekund.

Det finns ingen anledning att tror att Tesla-grundaren och mångmiljardärer Elon Musk har sparat på krutet inför dagens stora släpp, skriver Bloomberg. (Foto: TT)

Det finns ingen anledning att tror att Tesla-grundaren och mångmiljardärer Elon Musk har sparat på krutet inför dagens stora släpp, skriver Bloomberg. (Foto: TT)

Till sist tror Bloomberg att Elon Musk även kommer att ta tillfället i akt att tala om de två till fyra nya fabriker, så kallade ”gigafactories”, som är planerade att presenteras i slutet av 2017.

Tesla börjar alltså med att skeppa 30 bilar nu i juli men siktar på att kunna producera 20.000 fordon per månad i slutet av året.

MISSA INTE: Skrällen: Tesla får INTE toppbetyg  >

LÄS ÄVEN: 13 elbilar som ska krossa Teslas nya värsting  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS