Porsche planerar att gå in i Formel 1 via ett samarbete med Red Bull. Beslutet är nära och hänger nu bara på att F1:s motorkrav för de kommande säsongerna fastställs av Fia.

ANNONS

Intensiva källor talar om att Porsches plan att köpa halva Red Bull Technology är klara men att vissa nyckelfaktorer återstår att lösa. 28 juli bekräftade en talesperson för Red Bull Racing att de dokument som läckt om Porsches planer är ”tillförlitliga”, refererar Bloomberg.

En framställan byggd på ett tioårigt avtal lämnades till tävlingsmyndigheter 8 juli. Den anmälan talade om att Porsche skulle köpa halva Red Bull Technology som bygger chassin för F1-teamet Oracle Red Bull Racing.Enligt dokumentet skulle samarbetet även gälla ett gemensamt F1-team fullt ut.

Porsche nära Formel 1 Detaljer kvar att lösa

Enligt källor till Bloomberg är en rad detaljer kvar att lösa när det gäller såväl teknik som profil och makten över vilka förare teamet ska ha.
”Företagen förblir engagerade i konstruktiva diskussioner”, var kommentaren från Thomas Hagg, Porsches chef för internationella evenemang och sportkommunikation, i ett mejl den 28 juli. ”Ett slutgiltigt beslut har ännu inte tagits”, konstaterade han.

En källa talar om att affären kan bli offentlig ”i slutet av sommaren” men är inte mer konkret än så.

Rykten igång sedan 2010

För Porsches del är det en lång historia bakom den troliga comebacken på F1-nivå. Rykten har cirkulerat i flera år och Porsches chefer hintade om ett möjligt engagemang redan 2010.
Ryktena blev mer konkret när VW Groups styrelse godkända planerna på ett eventuellt Formel 1-engagemang.

”Vi antar att fram till 2026, 2028 kommer F1 fortfarande att vara det största motorsportspektaklet i världen, än mer än idag”, sade Herbert Diess, avgående ordförande för VW, i maj och fortsätter: ”Det kommer att bli större i Kina, större i USA. Och därmed också den största marknadsföringsplattformen för premiumfordon, var hans analys.”

”Logiskt”, tycker Red Bull

Från Red Bulls sida har Christian Horner, vd för Red Bull Racing, offentligt välkomnat Porsche och Audi in i F1 och sagt att det är ”logiskt” för Red Bull att ha planer på ett partnerskap. ”Det är fantastiskt att de pratar om att komma in i Formel 1. Porsche är särskilt ikoniskt,” sa Horner.

Nu har F1 planer på att uppdatera motorkraven 2026 och de planer som finns anses ge exempelvis Porsche ett exceptionellt bra tillfälle att ansluta till den F1-cirkus där Mercedes dominerat de senaste åren. Porsche-tjänstemän säger också att man måste ha ett slutgiltig godkännande av de nya motorkraven från Fia, innan man tar slutgiltig ställning.

Fjärde gången gillt?

Porsche har en lång historia inom F1 och tävlade som eget stall från 1957 till 1964, en period där den amerikanske föraren Dan Gurney vann lagets enda F1-seger vid franska GP 1962.
Efter 1964 drog sig Porsche ur F1 på grund av de höga kostnaderna.1983 var man tillbaka som leverantör av V6-turbomotorer till McLaren och hängde på teamet med förare som Alain Prost och Niki Lauda, innan man 1987 lämnade F1 för andra gången.

ANNONS
ANNONS

1991 var det senaste och minst lyckade engagemanget för Porsche i F1. Då levererade man motorer till närmast okända teamet Footwork Arrows som faktiskt inte lyckades ta en enda poäng det året och sedan bytte till en annan leverantör av motorer.

Men nu tyder allt på att Porsche snart är tillbaka i Formel 1, med stora förhoppningar om en mer framgångsrik sejour den här gången.

Läs även: Fyra gånger världsmästare – nu slutar Sebastian Vettel [Dagens PS]