Nu har skynket officiellt dragits av nya Porsche 911 Dakar på motormässan i Los Angeles där vi för närvarande befinner oss. Bilen kommer att tillverkas i totalt 2 500 exemplar och är en hommage till Porsches vinst av 1984 års Paris-Dakar Rally.

ANNONS

Vi har tidigare rapporterat om att den nya modellen varit på gång, men nu har Porsche alltså släppts alla tekniska specifikationer.

Porsche 911 Dakar säljs med tvättäkta terrängsulor. (Foto: Porsche)

Terrängkompatibel markfrigång

Porsche 911 Dakar har höjts med 50 millimeter jämfört med ordinarie 911 men går att höja ytterligare 30 millimeter med lyftsystemet som är standard.

Det finns även ett taktält man kan köpa till sin Porsche 911 Dakar.

Lyftsystemet är enligt Porsche en integrerad del av chassit och kan användas för ”ambitiös terrängkörning i hastigheter upp till 170 kilometer i timmen”. Det ser vi sannerligen fram emot att sätta på prov.

Sulorna på 911 Dakar är även de specialutvecklade – det rör sig om Pirelli Scorpion All Terrain Plus med mycket kraftigt däckmönster och förstärka däcksidor för att kunna köras i tuff terräng.

Porsche 911 Dakar
I höjt läge kan man köra upp till 170 knyck. (Foto: Porsche)

Kraft så det räcker

Under huven ruvar en turbomatad boxersexa på 480 hästkrafter och 570 newtonmeter. 100 knyck nås på 3,4 sekunder medan toppfarten är begränsad till 240 kilometer i timmen med terrängdäcken.

Kraften går ner i backen via alla fyra hjulen och en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även fyrhjulsstyrning är standard och bilen sägs vara lika dynamisk i terrängen som på Nürburgring.

Porsche 911 Dakar
Vill man köra Jorden runt i en 911 Dakar? Svar ja. (Foto: Porsche)

911 Dakar är historiskt signifikant

1984 års vinnare av Paris-Dakarrallyt var en Porsche 911 som debuterade med fyrhjulsdrift.

ANNONS
ANNONS

Av den anledningen går det att köpa till ett så kallat Rallye Design Package (se bilder) som hyllar de motorhistoriska framgångarna.

Porsche 911 Dakar går att beställa redan nu och kostar från 2 480 000 kronor. 

Paris till Dakar? Inga problem. (Foto: Porsche)

Läs även: Porsche 911 Dakar – häftigaste Porschen någonsin? [Dagens PS]