Dagens PS

Polestar ska blåsa liv i Saabs gamla lokaler

Polestar 6 concept Pebble Beach
Polestar har mycket på gång. (Foto: Polestar)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 apr. 2023Publicerad: 17 apr. 2023

Svensk fordonsindustri är inte vad den en gång varit. Med det sagt händer det grejer i Trollhättan igen, men nu är det i stället Polestar som är i farten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tanken är att det svenska märket ska jobba med fordonsutveckling på platsen och att ett 20-tal ingenjörer ska anställas, något som förhoppningsvis blåser liv i den gamla industristaden.

Det rapporterar Dagens industri.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

Saab tillbringade många år i Trollhättan. (Foto: Erik Abel)

Från svenskt till kinesiskt till svenskt

Saab Automobiles gick i konkurs 2011 och togs då över av NEVS som tidigare i år gick in i ett viloläge där nästan alla 350 anställda sades upp. Kvar finns bara ett 20-tal.

Som en konsekvens av NEVS ägares, Evergrande, ekonomiska svårigheter, tvingades de till att sälja lokaler.

Nu ska Polestar hyra 15 000 kvadratmeter av Trollhättans Stad.

ANNONS

25–40 ingenjörer kommer att jobba med utveckling av bilar där.

I dagsläget har märket 800 anställda runtom i världen och jobbar febrilt med att expandera.

Nevs

Nevs har sagt upp nästan all personal. (Foto: TT)

ANNONS

Senaste nytt

Polestar har mycket på gång

Det Volvo-ägda märket har många modeller på ingång.

Polestar 3 visades upp under förra året, och i veckan är det dags för märket att dra skynket av Polestar 4.

Därtill kommer modellen 5 under 2025 och modellen 6 under 2026.

Läs även: Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker 
Läs även:
Polestar 2 BST är ovanligare än en Bugatti Chiron
Läs även:
Polestar 3 är här – billig och kraftfull 
Läs även: Polestar 6 är redan slutsåld 
Läs även:
Klart – bara 23 personer kvar på NEVS  

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS