Polestar använde sin Super-Bowl-reklam till att pika Teslas Elon Musk och Volkswagen – och anspelade på Greta Thunberg.

ANNONS

Det svensk-kinesiska bilmärket Polestar köpte världens dyraste reklamtid under Super Bowl (finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL), och passade då på att skicka en passning till Teslas Elon Musk och Volkswagen.

Polestars reklam var en upprepning av ordet ”no”, följt av saker de lovar att inte göra – som att kompromissa, ha smutsiga hemligheter, dold agenda, tomma löften, nonsens eller ”greenwashing”.

De skickar också rejäla passningar till sina konkurrenter när de lovar att inte erövra Mars eller ha någon ”dieselgate” – det senare en stor skandal kring Volkswagen och Mars-planerna är något som Teslas vd Elon Musk blivit känd för. De lovar också ”inget blah blah blah”, vilket kan trots anspela på Greta Thunbergs sågning av världens politiker vid klimatmötet COP26 i november.

Sekvensen avslutades med ”No. 2” – alltså bilen Polestar 2, som var i centrum för reklamfilmen.

”Super Bowl är en ikonisk händelse och jag är exalterad över att föra ut Polestars budskap till en så bred publik. Vi är ett ungt och ambitiöst varumärke. Vi tror på “inga kompromisser”, för vårt formspråk, våra hållbarhetsarbete och våra bilars prestanda, och vi ville dela den filosofin med denna annons. Det här är den perfekta platsen för att ytterligare öka medvetenheten om vårt varumärke i USA och utanför”, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

Reklamtiden ska ha kostat 7 miljoner dollar för Polestar, som endast sålde 29 000 bilar under förra året, men har höga ambitioner och satsar på att tiodubbla försäljningen på tre år Bolaget kommer också börsnoteras på Nasdaqbörsen i USA senare i år genom en SPAC till ett värde kring 190 miljarder kronor. Hälften av aktierna ägs av Volvo Cars.

Elon Musk svarade på twitter genom att kommentera en användares inlägg om saken med skratt-gubbe.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Polestar-vd:n om nya målen: ”Skrämmande” [Dagens PS]