Nu finns sista chansen att säkra en Polestar 1 innan nedläggningen.
De allra sista bilarna går att boka – innan Polestar lägger ner sitt flaggskepp som görs i kolfiber.
Bilen har 609 hk och tillverkas bara i 1500 exemplar.

Den har rankats som en av de snyggaste ”svenska” bilarna någonsin. När Dagens PS testkörde var den svårflörtade motorredaktören Håkan Nilsson smått lyrisk.

Med 609 hk erbjuder bilen fantastiska prestanda. Foto: Polestar

Nu byggs de allra sista exemplaren av Polestar 1 innan flaggskeppet läggs ner och går i graven. Polestar 1 var tillverkarens allra första modell. Och den som vill säkra ett eget exemplar av den ovanliga laddhybriden har fortfarande chansen. De sista exemplaren kan fortfarande bokas via Polestars hemsida eller från showroomen i Stockholm och Göteborg.

Polestar 1 har totalt 609 hk och 1 000 Nm i sammanlagd kraft från två elmotorer på bakaxeln tillsammans med en fyrcylindrig kompressor- och turboladdad förbränningsmotor. Räckvidden är ungefär 12 mil på enbart el.

Instrumenteringen påminner mer än en aning om Volvo. Foto: Polestar

Polestar 1 byggs i Polestars fabrik i Chengdu i Kina och den sista bilen kommer att tillverkas i slutet av 2021.

ANNONS
ANNONS

Grunden i Polestar 1 är Volvos SPA-plattform, men modellen är rejält förbättrad jämfört med en vanlig Volvo. Vad sägs om kolfiberkaross, torque vectoring, 6-kolvs Akebono-bromsar och justerbara Öhlins Dual Flow Valve-dämpare?Körkänslan i en Polestar 1 kan inte jämföras med en vanlig Volvo.

I Sverige har ett fåtal bilar sålts och bland ägarna finns Volvos vd Håkan Samuelsson som har beskrivit bilen som ”fantastisk”. I en testduell besegrade bilen både Ford Mustang och BMW M8.

Men det kostar att få vara en av endast 1500 som kan ratta en Polestar 1, 1699 000 kr närmare bestämt.

I höst görs de allra sista bilarna. Foto: Polestar