Dagens PS

Pagani Utopia blev nästan eldriven

Pagani Utopia satsar, likt andra bilar i segmentet, på nostalgi. (Foto: Pagani)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 sep. 2022Publicerad: 21 sep. 2022

Vi rapporterade nyligen om Pagani Utopia, det italienska superbilsmärket senaste modell som lanserades med en traditionell V12. Men det var nära att den blev elektrifierad, rapporterar Top Gear.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pagani får sina motorer från Mercedes, något som varit fallet sedan debuten 1999.

De tolv cylindrarna har alltid varit den gemensamma nämnaren men med olika cylindervolym och laddning.

Det började med en 6-liters V12 utan överladdning till dagens 6-liters med dubbelturbo.

Vi har även fått se varianter med 7,3-liters motor à la Mercedes-Benz SL 73.

Utopia uppifrån

Det var nära att Utopia blev en laddhybrid. (Foto: Pagani)

Utopisk laddhybrid

Under utvecklingen av Pagani Utopia testades samma drivlina som i Mercedes-AMG GT 63 e-Performance som pumpar ut 843 hästkrafter och 1 400 newtonmeter.

Den elektriska räckvidden är emellertid begränsad till 13 kilometer.

ANNONS

I utförandet som Pagani testade bilen hade de skruvat upp effekten till 1 000 hästkrafter.

De testade bilarna i båda utföranden – det vill säga att de hade en testbil som var elektrifierad med V8 och en med bara en förbränningsmotor i form av en V12.

Utopia interiör

Interiören i nya Pagani Utopia är ett mästerverk. (Foto: Pagani)

ANNONS

Senaste nytt

Pagani Utopia är långsammare med laddning

På Nürburgring, där Pagani Utopia till stor del utvecklades, slutade det med att Utopian försedd med V8 och elmotor var 4–5 sekunder långsammare per varv.

Mycket av det hade att göra med den extra vikten som batterierna medför.

Horacio Pagani har berättat för Top Gear att de har en elektrisk modell på gång, men de är måna om att utveckla en bil som lever upp till de krav märket ställer – ett av dessa är att hålla vikten nere.

Det är samma filosofi som Koenigsegg till viss del har varför en helt elektrisk variant av den svenska hyperbilen lär dröja.

ANNONS

Läs mer: Nya Pagani Utopia har V12 och manuell låda
Läs mer: Nya Koenigsegg CC850 är manuellt växlad
Läs mer: Recension av Pininfarina Battista

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS