“Vi bestämde oss för att bygga 50 enheter eftersom jag precis fyllde 50 år”. Så lät det när Christian von Koenigsegg drog skynket av nygamla Koenigsegg CC850 på plats i Monterey, Kalifornien. Naturligtvis fanns vi på plats.

ANNONS
Koenigsegg CC850 BAKIFRÅN
Utseendet kombinerar nytt med gammalt. (Foto: Koenigsegg)

Med fokus på backspegeln

Koenigsegg CC850 är ett hommage till CC8S, den första produktionsbilen som det svenska märket tillverkade för 20 år sedan.

Bilen hyllar både den första produktionsbilen och även Christians födelsedag.

Utseendemässigt är likheterna slående men den nya modellen har ett distinkt mer nedtonat utseende.

Att det rör sig om en mer retroinspirerad modell är uppenbart, men när det kommer till den tekniska biten är det långt ifrån retro.

En revolutionerande växellåda

Det är växellådan som är den stora nyheten i CC850. Det rör sig om en 6-växlad manuell låda som även kan användas som en 9-stegad automatlåda.

ANNONS
ANNONS

Hur det fungerar har Koenigsegg inte gått in på i detalj men det är världens första växellåda som erbjuder den möjligheten.

Den kallas för ESS (Engage Shift System) och erbjuder olika utväxlingar beroende på körläge och anpassas efter huruvida man kör på bana eller allmän väg.

Det går inte att sätta ord på hur otroligt imponerande det är.

Koenigsegg CC850 interiör
Växellådan är både automat och manuell på en och samma gång. (Foto: Koenigsegg)

Prestanda som heter duga

Under huven finner man en 5-liters V8 som är utvecklad av Koenigsegg själva.

Den pumpar ut 1185 hästkrafter på bensin och 1385 hästkrafter på etanol. Vridmomentsiffran är hela 1385 newtonmeter.

Tack vare att motorn i CC850 saknar svänghjul är det den snabbaste varvande motorn i produktion. Det är samma pjäs som man finner i Jesko.

ANNONS
ANNONS

Likt Koenigsegg One:1 väger CC850 lika mycket i kilo som den producerar hästkrafter, det vill säga 1385 kilo och 1385 hästkrafter.

Koenigsegg CC850 framifrån
Samtliga bilar är redan slutsålda. (Foto: Koenigsegg)

Alla redan sålda

Alla 50 bilar är redan sålda. Även om priset inte kommunicerats men man kan räkna med att det är en bit över 40 miljoner kronor per bil.

Med CC850 erbjuder Koenigsegg det bästa av två världar – en bil med en växellåda som både är automat och manuell och en motor som dessutom kan drivas på förnybara bränslen.

Framtiden ser tveklöst ljus ut.