Dagens PS

Pagani för 50 miljoner kvaddad av Porsche

Porsche Pagani
Så här ser ren och skär ångest ut. (Foto: Youtube)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 14 mars 2023

Att köra bil på bana är en utmärkt möjlighet att testa bilens gränser. Det är något en förare av en Porsche 911 GT2 RS fick erfara på Monza-banan i Italien efter att ha plöjt in i en Pagani Huayra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var dessutom inte vilken Huayra som helst, utan en Huayra BC vilket är en banversion av den “ordinarie” bilen.

Under huven ruvar en 6-liters V12 på 764 hästkrafter och 1 000 newtonmeter. Huayra BC är en lättare version av Huayra med en torrvikt på blott 1 218 kilogram.

Totalt 30 bilar tillverkades, alla till ett pris på runt 50 miljoner kronor beroende på marknad och utförande.

Pagani Huayra

Pagani Huayra BC är en extrem prestandabil. (Foto: Pagani)

Ett försäkringsbolags största mardröm

Porschen som körde in i Paganin är även den något av en specialmodell – närmare bestämt en Porsche 911 GT2 RS.

Likt Paganin är även den en banbil men den får nöja sig med en boxersexa på 700 hästkrafter och 750 newtonmeter.

GT2 RS

Porsche 911 GT2 RS tillverkades i 1 000 exemplar. (Foto: Porsche)

ANNONS

Nybilspriset för Porsche 911 GT2 RS var en bit över tre miljoner kronor, utan extrautrustning.

ANNONS

Senaste nytt

Porsche som gör bort sig

Det är strax efter rakan på Monza – där bilar i regel uppnår väldigt höga hastigheter – som Porschen kommer in för snabbt i kurvan och drämmer rakt in i sidan på Huayran vars dörr flyger upp av smällen.

Det är ingen jättesmäll, men nog för att skada båda bilarna. Porsche-föraren kliver snabbt ut ur bilen och kollapsar ner på backen, troligtvis av total ångest.

Det lär vara samma reaktion som en eventuell försäkringshandläggare hade fått när samtalet kom.

Pagani-föraren verkar rätt oberörd av situationen och verkar trösta Porsche-föraren. Enligt rykten kördes Paganin av en testförare från det italienska märket och stod därefter för skadorna.

Huruvida det faktiskt stämmer är oklart, men oavsett vad kan olyckor ske när som helst, inte minst när man pressar sin bil på en av världens mest legendariska banor.

Läs även: Pagani Zonda för 170 miljoner kör in i Ford Fiesta

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS