Dagens PS

Oväntad guldgruva – återvinning av elbilsbatterier

Batteri GMC Hummer
Hummer EV har ett enormt batteri som i framtiden kommer att kunna återvinnas. (Foto: GMC)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 25 juli 2023Publicerad: 25 juli 2023

En ny lag i USA innebär att landet har hamnat i fokus för återvinning av elbilsbatterier vilket hotar Kinas dominans i branschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En klausul i USA:s Inflation Reduction Act ska göra att landet prioriterar inhemsk och ren energi.

Det innebär att företag som väljer att återvinna elbilsbatterier får ta del av en rad incitament.

Andra användningsområden för batterier

Flera chefer i branschen har berättat att det kommer att motivera biltillverkarna att satsa på forskning kring andra användningsområden för elbilsbatterier.

Det rapporterar Reuters.

ANNONS

Senaste nytt

Omsätter över 100 miljarder

Kina är just nu det land som dominerar återvinningen av elbilsbatterier på global nivå.

Återvinningen av batterierna omsatte 11 miljarder dollar eller närmare 115 miljarder kronor under 2022.

ANNONS

År 2028 förväntas batteriåtervinningen vara värd 18 miljarder dollar eller cirka 188 miljarder kronor.

Ju äldre elbilarna blir, desto mer växer marknaden för återvinning.

Mineralerna i batterier värdefulla

Thomas Becker, hållbarhetschef för BMW, berättar för Reuter att mineralerna i ett elbilsbatteri är värda mellan 1 000 euro (11 500 SEK) och 2 000 euro (23 000 SEK).

Flera företag i USA har redan beviljats förmånliga lån för att bygga fabriker och starta upp återvinningsverksamhet för batterier.

USA ökar – EU långt efter

Marknaden för återvinning av batterier är med andra ord stor i Kina, men USA ökar med stormsteg.

EU har en lång väg kvar att gå och idag är den lokala marknaden för återvinning av elbilsbatterier nästintill obefintlig, skriver Reuters.

ANNONS

Läs även: Fords nya batterifabrik hotas: “Vi behöver inga jobb”
Läs även: Nya Nio-batteriet: 100 mil på en laddning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS