Dagens PS

Fords nya batterifabrik hotas: “Vi behöver inga jobb”

Ford F-150 Lightning kinesisk battery
Ford ska investera 36 miljarder kronor i den nya batterifabriken som kommer att förse märkets elbilar med batterier. (Foto: Ford)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 14 juli 2023Publicerad: 14 juli 2023

Rostbältet är synonymt med numera nedstängda fabriker. Nu börjar man ändra på det, men lokalbefolkningen motsätter sig utvecklingen, något som kan drabba Fords batterifabrik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I amerikanska staten Michigan, hem till många stora produktionsanläggningar, börjar den senaste satsningen på fabriker att märkas av.

Produktionen av nya fabriker ökar i såväl frekvens som storlek och har fått byggkostnaderna att mer än dubblas det senaste året. 

I staden Marshall vill dock inte lokalbefolkningen att Ford ska flytta in i grannskapet.

Det rapporterar Reuters.

Säger nej till Fords batterifabrik

Fords intresse av att bygga en fabrik för produktion av batterier till sina elbilar har bemötts med protester från invånarna.

De menar att hela projektet har potential att skada kringliggande områden och att inspektionerna för bygget inte utfördes korrekt.

Platsen för bygget är gamla åkermarker och skogsområden intill en flod.

ANNONS

Produktionen av litiumjonbatterier är långt ifrån miljövänlig och risken för kontaminering oroar.

Ford
Fords nya batterifabrik ogillas av många. (Foto: TT)

Inte den första gången det protesteras

Att nya så kallade megafabriker bemöts med kritik är inget nytt.

Faktum är att det är en pågående trend i USA som går under namnet NIMBY, eller Not In My Back Yard.

Det är en motreaktion till de många megafabriker som byggs runt om i landet, varav många är relaterade till grön energi.

Storleken på Fords planerade fabrik i Marshall är mer än dubbelt så stor som det område som är avsatt till industriell utveckling, något som inte går hem hos invånarna.

ANNONS

Senaste nytt

Även arbetare är skeptiska 

ANNONS

Trots att Ford utlovar 2 500 jobb på den nya fabriken är arbetaren Fred Chapman kritisk till bygget. 

Han påstår att de inte behöver fler jobb, även fast han själv pendlar till en annan stad för att jobba.

62-åringen har sett fabrik efter fabrik avveckla sin verksamhet, varav en är en tidigare arbetsplats för Chapman.

Han påpekar dock att det inte finns en brist på jobb, utan snarare arbetskraft.

eLBILAR
Ford satsar stenhårt på sina elbilar. (Foto: Marcus Berggren)

Mer snack än verkstad

Arbetslösheten i området är något högre än landets snitt, men är låg med historiska mått mätt.

Chapman berättar att fabriken han jobbar på har haft problem med att hitta folk som är kvalificerade för jobben. 

ANNONS

Protester mot nya fabriker resulterar vanligtvis endast i förseningar och upprustningen av Rostbältet ser ut att bli verklighet.

Läs även: Ford lägger 36 miljarder på kinesisk batterifabrik

Läs även: Ford erkänner – USA omkörda av Kina i elbilsracet

Läs även: Fords vd inte imponerad – “vi hann före Tesla”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS