Cornell University har frågat 1.260 amerikaner hur mycket de är beredda att betala för teknik som bidrar till att bilen blir självkörande.
Önskedröm: Rea på förarlösa bilar


Mest läst i kategorin
Amerikanarna anser att snittpriset för tekniken bör ligga på 4.900 dollar, vilket är cirka 43.500 kronor, skriver Ny Teknik och konstaterar att för bilar med någon form av automation är de villiga att spendera 3.500 dollar extra, omkring 31.000 kronor alltså.
De förväntade priserna bland konsumenter – åtminstone i USA – är betydligt lägre än vad exempelvis Volvo räknar med i påslag för deras självkörande modell; extrakostnaden ligger på 120.000 kronor vilket är långt dubbelt mer än det genomsnittspris som amerikanare är villiga att betala.
År 2021 kalkylerar Volvo med att lansera sina första självkörande bilar, och sedan tidigare är det känt att Volvo räknar med ett påslag på 120.000 kronor på priset för dessa modeller jämfört med Volvos standardmodeller.
Så här säger forskaren Ricardo Daziano i ett uttalande från Cornell University, enligt Ny Teknik, apropå den amerikanska studien om vad folk tycker är ett rimligt extrapris för självkörande bilar:
“Automation inom personliga transporter håller på att förverkligas i en snabbare takt än vad man hade räknat med. För att analysera och planera kring den stora inverkan som automationen kommer innebära måste lagstiftarna och biltillverkarna också förstå marknaden. Vår studie är ett första försök att kvantifiera hur dagens hushåll ser på, och ekonomiskt värderar, teknik kring självkörande bilar”.
Ny Teknik refererar även en undersökning som gjordes 2015 om vad människor kan tänka sig att betala i merkostnad för självkörande fordon, då var det bara 27 procent – knappt en dryg fjärdedel – i rapporten som hade lust att lägga mer än 5.000 dollar (runt 44.000 kronor).
MISSA INTE: Klart: Volvo satsar på egna självkörande bilar >
LÄS ÄVEN: Självkörande bilar får grönt ljus >

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.