Pebble Beach Golf Links nära Monterey i Kalifornien där den exklusiva bilutställningen Concours d’Elegance genomförs, är platsen för världspremiären av nya BMW Z4. Detta sker ett år efter att man visade upp konceptbilen på samma ställe. Äntligen säger jag!

Efter två års frånvaro från marknaden presenterar man äntligen den färdiga bilen som i mycket återgår till den ursprungliga Chris Bangle-modellen som lanserades 2003. Borta är plåtcabben som upptog hela bagageutrymmet när det var nedfällt. Tillbaka är suffletten som sig bör på en äkta roadster.

P90317027_highRes

Jag har själv varit en lycklig ägare till en Z4 av första generationen. En härligt körglad bil med mer utrymme än man skulle kunna tro. Här fick mina 197 cm plats inklusive 4 veckors semesterbagage för två personer och 5 kartonger vin från mina favoritvingårdar i Frankrike, detta med taket nedfällt!

Första generationen med design av Chris Bangle.
Första generationen 2003 med design av Chris Bangle.

När den andra generationen kom 2009 hade BMW den tveksamma smaken att byta ut suffletten till ett vikbart plåttak i syftet att kombinera roadstern med coupén. Visst var bilen snygg, men var skulle man göra av bagaget på semestern och samtidigt köra nedcabbat? Att Z4 skulle ha sufflett var något som en av de högsta cheferna på BMW höll med om när jag satt och talade med honom vid en middag i samband med lanseringen av den senaste generationen 7-serie.

Andra generationen med hard-top som tog upp allt bagageutrymme
Andra generationen med hard-top som tog upp allt bagageutrymme. Snygg men opraktisk.

Så har man då tagit fasta på de positiva aspekterna när man nu lanserar den tredje generationen Z4? Att döma av den information och de bilder som BMW skickat ut, så ser det ut som om man lärt sin läxa. Nya BMW Z4 har många drag av den första generationen. Det är äntligen en äkta roadster igen, med en mer dynamisk design som andas sportighet.

Frontens utformning är aggressiv med de smala Adaptiva LED-strålkastare med matrisfunktion, den nya utformningen av BMW:s traditionella ”njurgrill” och de stora luftintagen. Inte fullt så dramatiskt som konceptmodellen som visades förra året, men väldigt nära och läckert! Profilen för tankarna mer mot den sedan flera år nedlagda Honda S2000, men med ett stort luftutsläpp bakom framhjulen som flyter ihop med ett Chris Bangle-inspirerat veck. Riktigt snyggt!

ANNONS
ANNONS

P90317989_highResBakdelen följer samma dynamiskt sportiga koncept som visades upp för ett år sedan. Högt placerade smala LED-bakljus, integrerad spoiler på bakluckan, stora luftutsläpp bakom hjulhusen och en diffuser mittemellan de dubbla avgasrören, vittnar om en prestanda som ingen av föregångarna kunde leverera. Den centrala sittpositionen för föraren, den låga tyngdpunkten, perfekt balanserad 50:50 viktfördelningen, den breda spårvidden och den kompakta hjulbasen vittnar perfekta förutsättningar för en stor portion körglädje.

P90317994_highResKupén, eller sittbrunnen som kanske är ett bättre uttryck (BMW kallar den Cockpit), verkar kunna omsluta förare och passagerare på samma intima sätt som första generationen. Till och med störtbågarna bakom de läckra sätena, för tankarna till min Z4 av 2004 års modell. En nostalgitripp! Den nya digitala instrumenteringen med BMW Live Cockpit Professional med heads-up display, erbjuder det allra senaste av uppkopplingar. Som tillval kan man få ett Harman Kardon Surround Sound System som borde kunna överrösta allt vindbrus när man kör nedcabbat.

P90317025_highRes

Den första varianten som kommer att visas upp i samband med Mondial de l’Auto i Paris den 4-14 oktober 2018 är en BMW Z4 M40i First Edition som huserar en kraftfull 340 hk, rak sexcylindrig motor och en sportfjädring med elektroniskt styrda spjäll, M Sport bromssystem och en elektroniskt styrd M Sport differential i bakaxeln. 0-100 km/h tar endast 4,6 sekunder och det är snabbt när man kör nedcabbat. Den kombinerade bränsleförbrukningen uppges till 7,1-7,4 l/100 km och CO2-utsläppet ska vara mellan 162-168 g/km.

P90317020_highResBMW Z4 M40i First Edition innehåller även specifika design- och utrustningsdetaljer som t.ex. den nya exteriörfärgen som visades på konceptbilen och som kallas Frozen Orange Metallic. Den kombineras med en elektriskt styrd sufflett i antracit med silverffekt. I tillägg till detta så är modellen utrustad med BMW Individual High Gloss Shadow Line, svarta ytterspegelkåpor och 19” lättmetallfälgar med en dubbelfärgad design. Inredningen i består av Vernasca svart läderklädsel med dekorativa sömmar, elektriskt justerbara säten, ställbart interiörljus och Harman Kardon Surround Sound System.

Den globala marknadslanseringen sker våren 2019, lagom till nästa sommar. Några priser har inte BMW kommunicerat ännu.