Dagens PS

Nyhet: Hyundai Inster – charmig crossover

En charmig kompakt crossover från Hyundai. Ursprungligen från konceptbilen Casper. (Foto: Hyundai)
En charmig kompakt crossover från Hyundai. Ursprungligen från konceptbilen Casper. (Foto: Hyundai)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Nya Hyundai Inster, en kompakt och helt elektrisk crossover, är redo att erövra världen med sin smarta design och imponerande teknik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundai utökar sitt suv-sortiment med nya Inster, en helt elektrisk version av Casper crossover.

Med längre hjulbas och massor av ny teknik i kupén, är Inster redo att erövra världen. Till skillnad från Casper, som bara säljs i Korea, kommer Inster att finnas i Europa, Mellanöstern och Asien.

Casper blev Inster och fick elmotor

Inster har hämtat inspiration från Caspers design från 2021 men lagt till några elektriska twistar. Den har justerade stötfångare, val mellan 15″ eller 17″ hjul och bländande LED-lampor fram och bak.

Viktigast av allt – Inster är hela 230 millimeter längre än Casper, med en hjulbas som sträckt sig 180 millimeter.

Gott om utrymme om man fäller ner sätena. Perfekt för en tur till Ikea. (Foto: Hyundai)
Gott om utrymme om man fäller ner sätena. Perfekt för en tur till Ikea. (Foto: Hyundai)
ANNONS

Senaste nytt

Större fast kompakt

Trots denna tillväxt är Inster fortfarande kompakt. Den mäter 3 825 millimeter i längd, 1 610 millimeter i bredd och 1 575 millimeter i höjd, med en hjulbas på 2 580 millimeter.

Tänk dig en mikro-suv med växtvärk – större än en hamsterbur men mindre än Hyundais andra subcompact-suvar som Bayon, Creta, Venue och Kona.

ANNONS

A-B någonstans

I Europa kommer Hyundai Inster att passa perfekt mellan A-suv (som Toyota Aygo X, Suzuki Ignis) och B-suv (som Jeep Avenger, VW T-Cross) segmenten.

Den är idealisk för stadsmiljöer med sina kompakta mått. Dessutom har Hyundai aviserat en kommande Inster Cross-version med en mer robust, utomhusfokuserad design.

Skjutbara baksäten men bara plats för två. (Foto: Hyundai)

Modern insida

Interiören har till stor del förts över från motsvarande bensinmodell men med tekniska uppgraderingar och olika färger för klädseln.

Den digitala cockpitten har dubbla 10,25-tums skärmar, betydligt större än de i Casper. Beroende på utrustningsnivå kan den också inkludera trådlös laddningsdocka, 64-färgad LED-belysning, uppvärmda framsäten, soltak och en omfattande svit av säkerhetsfunktioner.

Alla säten kan fällas platta, med andra raden skjutbar och lutningsbar, samt ett valfritt frambänk. Bagageutrymmet rymmer 280 liter, som kan utökas till 351 liter beroende på baksätets position.

Två eldrivna alternativ

ANNONS

Hyundai Inster kommer med två eldrivna alternativ – Standard och Long Range. Instegsmodellen har en elmotor med 95 hk och 147 Nm i vridmoment. Den drivs av ett 42 kWh batteripaket som ger över 300 km räckvidd.

Lite splittrad vad vi tycker om detta. Är det för plastigt och basic eller är det charmigt? (Foto: Hyundai)
Lite splittrad vad vi tycker om detta. Är det för plastigt och basic eller är det charmigt? (Foto: Hyundai)

För de som vill ha mer kraft, erbjuder Long Range-versionen en starkare elmotor med 113 hk. Den har ett något större batteripaket på 49 kWh, vilket ger en ledande räckvidd på 355 km enligt WLTP.

Med sina 120 kW DC-snabbladdningsmöjligheter kan Inster ladda från 10 till 80 procent på bara 30 minuter. Vid anslutning till ett 11 kW AC-uttag tar en full laddning 4 timmar för Standard-modellen och 4 timmar och 35 minuter för Long Range-modellen.

V2L-funktionen möjliggör dubbelriktad laddning för andra enheter som elcyklar och campingutrustning.

Ladda, det måste man ju. Här i fram. (Foto: Hyundai)
Ladda, det måste man ju. Här i fram. (Foto: Hyundai)

Kommer till Europa – men inga priser än

Nya Inster lanseras i Korea i sommar, efter sin debut på 2024 Busan International Mobility Show. Sedan följer en global utrullning i Europa, Mellanöstern och Asien, med prissättning som tillkännages senare. Med tanke på storlek och marknadsposition blir detta troligen Hyundais mest prisvärda elbil.

En fin bakdel. (Foto: Hyundai)
En fin bakdel. (Foto: Hyundai)
ANNONS

Fakta

Mått och kapacitet:

    • Längd: 3 825 mm

    • Bredd: 1 610 mm

    • Höjd: 1 575 mm

    • Hjulbas: 2 580 mm

    • Bagageutrymme: 280-351 liter

Motor och batteri:

    • Standardmotor: 95 hk, 147 Nm

    • Batteri: 42 kWh, räckvidd över 300 km

    • Long Range motor: 113 hk

    • Batteri: 49 kWh, räckvidd 355 km

Laddning:

    • DC-snabbladdning: 10-80 procent på 30 minuter

    • AC-laddning: 4 timmar (Standard), 4 timmar och 35 minuter (Long Range)

Teknologi och utrustning:

    • Digital cockpit: Dubbla 10,25-tums skärmar

    • Tillval: Trådlös laddningsdocka, LED-ambient belysning, uppvärmda framsäten, soltak, säkerhetsfunktioner

Marknadsintroduktion:

    • Lansering i Korea: Sommar 2024

    • Global utrullning: Europa, Mellanöstern, Asien

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS