Efter mängder med teasers i form av kamouflerade bilar som rullat runt om i världen och den något märkliga presentationen på bilsalongen i Genève, var det i veckan dags för att visa upp den färdiga och okamouflerade bilen i samband med Audi Summit i San Fransisco.

Audi e-tronE-tron är Audis första serietillverkade elbil och signalerar starten på den tyska tillverkarens elbilsoffensiv som fokuserar på att ha minst en laddhybrid eller full-elbil i varje modell-linje 2025. Då räknar man med att var tredje såld Audi kommer att ha någon form av elektrifiering. Audi kommer också att lansera en begränsad upplaga av en bränslecells-modell eftersom vätgas är ytterligare ett mycket bra miljöalternativ. Man kommer också att lägga mycket energi på att utveckla syntetiska drivmedel för konventionella motorer.

Audi e-tronAudi e-tron är en stor och påtagligt sportig SUV som har utvecklats för att öka användat i vardagen med lång räckvidd, hög komfortnivå och nya laddningstjänster. Den är utrustad med två kraftfulla elmotorer som gör att den kan köras nästan ljudlöst och med lokalt nollutsläpp. En ny generation quattro, med eldriven fyrhjulsdrift, ska ge en överlägsen dynamik när kraften under bråkdelen av en sekund fördelas kontinuerligt och variabelt mellan de två axlarna. Den låga tyngdpunkten med det centralt placerade batteriet ska bidra till den sportiga karaktären hos e-tron.

Audi e-tronAudi har satsat på att maximera räckvidden för Audi e-tron. Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. Audi är även först med att använda sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem för att maximera energiåtervinningen. Den aerodynamiska designen bidrar likaså till den långa räckvidden. En höjdpunkt är de virtuella sidobackspeglarna (tillval), dvs kameror istället för traditionella backspeglar där bilden projiceras på skärmar som är placerade på dörrsidorna. De sänker inte bara luftmotståndet utan tar även den digitala upplevelsen till en ny nivå.

Audi e-tronAudi e-tron är lika rymlig och komfortabel som märkets andra större modeller. Högkvalitativa material och bearbetning gör den till en premiumupplevelse. Detsamma gäller det omfattande programmet med laddningstjänster som utvecklats med smarta lösningar för hemmaladdning och på resa. Allt för att underlätta för elbilsägaren i vardagen. Oavsett om Audi e-tron körs eller laddas signalerar designen att den är utrustad med högvoltsteknik. Breddade trösklar, eldriven laddningslucka, specialdesignad ljusgrå Singleframe-grill och markerade strålkastare indikerar att Audin kommer att bjuda på en unik körupplevelse.

ANNONS
ANNONS

Audi e-tronAudi e-tron är uppkopplad mot sin omgivning, bl.a. genom navigationen som visar den lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen. Audi e-tron är också standardutrustad med det avancerade mediacentret MMI navigation plus med LTE Advanced och Wi-Fi hotspot. En rad assistanssystem underlättar för föraren och gör resan säkrare. Effektivitetsassistenten uppmanar t.ex. till en mer ekonomisk körning genom att den läser av trafiken i förväg och automatiskt återvinner energi. Om kunden väljer den adaptiva farthållaren kan systemet även bromsa och accelerera elbilen prediktivt.

Audi e-tronPrestandan är kanske inte i klass med Tesla men ändå rätt imponerande. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och räckvidden enligt den nya WLTP-cykeln är över 400 km. Det två elmotorerna producerar 300 kW som fördelas individuellt till respektive hjul för optimal väghållning vilket bör bidra till att göra Audi e-tron till en riktigt bra vinterbil.

De första bilarna har redan börjat tillverkas i den CO2-neutrala anläggningen i Bryssel, där även batterierna produceras.  De första leveranserna till europeiska kunder är planerade till slutet av 2018. Priset för den eldrivna suven startar på ca. 885.000 kr, dvs strax under t.ex. Tesla Model X.