Åtta år efter introduktionen av den populära föregångaren, lanserar nu Audi en riktigt läcker efterföljare med mycket av den teknologi vi hittar i bl.a. A6, A7 och A8. Nya Audi A1 Sportback har alla ingredienser att ta en betryggande ledning i klassen.

A1_0200289 (1)För drygt en månad sedan bjöd Audi in mig och ytterligare en svensk kollega till en gammal övergiven industrilokal i en förort till München för en exklusiv förhandsvisning av ett par nya Audi-modeller. På grund av ett så kallat embargo så är jag förhindrad att tala om vad det handlade om utöver den nya och riktigt läckra minstingen i Audis digra modell-portfölj.

A1_0200291 (1)Den senaste generationen Audi A1 Sportback har en påtagligt sportigare framtoning än sin föregångare. Det nya och mer aggressiva designspråket som vi redan sett i de större Audi-modellerna, går igenom i bl.a. frontens utformning med den stora och numera Audi-karaktäristiska Singleframe-grillen och de stora luftintagen. Ovanför grillen hittar vi dessutom ett arv från den nu 34 år gamla Sport-quattron i form av ett smalt luftintag som ytterligare accentuerar sportigheten som representerar nya Audi A1. Tillsammans med de smala LED-strålkastarna med en speciell ljussignatur (tillval) så är det riktigt läckert.

A1_0200292 (1)Från sidan hittar vi också detaljer från Sport-quattron och då framförallt den tydliga C-stolpen som utmärker profilen och väljer man svart eller grått tak, så får den en ännu starkare ton av sportighet. De breda skuldrorna över framförallt bakhjulen, tillsammans med den stora spoilern ovanför bakrutan, LED-bakljusens utformning och bakre stötfångarens utformning, bidrar ytterligare till helhetsintrycket. Det finns elva färger att välja på där taket, yttre grillhöljet, sidofrontspoilerens ”läppar” och sidoskärmarna finns i kontrastfärger.

A1_0200298 (1)Interiören kan individualiseras genom olika färgkombinationer där exteriörfärgen går igenom i vissa designelement. Nytt är också den digitaliserade instrumenteringen i kombination med en 8,8” MMI-pekskärm (10,1” tillval) som liksom sin storebror Audi A8, innehåller det nya touch-operativkonceptet med handskriftsinmatning. Den senaste generationen av röststyrning ska också förbättra dialogen mellan förare och bil ytterligare. Tillsammans med Audi Connect och MMI navigation plus erbjuder A1 Sportback funktioner såsom hybrid vägvisning som beräknar rutten i molnet med hänsyn till trafiksituationen. Givetvis finns även koppling till Apple CarPlay och Android Auto.

A1_0200300 (1) Audi-ljudsystemet har åtta högtalare, inklusive en subwoofer och en sexkanalförstärkare som producerar 180 watt. Det går också välja Bang & Olufsen Premium Sound System med 11 högtalare och 560 watt. 3D-effekten genereras med hjälp av vindrutan som används som reflekterande yta för de fyra högtalarna i instrumentpanelen.

A1_0200299 (1)Nya Audi A1 Sportback baseras på den skalbara MQB-plattformen vilket innebär att har den även vuxit i jämförelse med föregångaren och är med en längd av 4,03 m och en bredd på 1,74 m i samma storleksklass som VW Polo. Nytt är även att den endast går att få med femdörrar. Framsätena är bekväma och kan beställas i olika utföranden, med eller utan mönster. Baksätet är bekvämt för två vuxna så länge man inte sitter bakom mina 197 cm. Bagageutrymmet har ökat med 65 liter jämfört med föregångaren och rymmer nu 335 liter och 1 090 liter med baksätet nedfällt.

A1_0200296 (1)Audi har inte sparat på förarhjälpsystem i Audi A1 Sportback. Man har adopterat mycket från A8 vilket sätter en ny standard i klassen som t.ex. ett kamerabaserat system för att identifiera vägens markeringar i hastigheter över 65 km/h och korrigerar för att hålla bilen i körfältet. En annan standardfunktion som kommer från de större Audi-modellerna är Audi pre sense front. Radarsensorn känner igen kritiska situationer som andra fordon, korsande fotgängare eller cyklister framför fordonet, även när synligheten är dålig som i t.ex. dimma. Om Audi pre sense front identifierar en möjlig kollision, varnar den föraren och om det inte finns någon reaktion efter en visuell och akustisk varning, initierar systemet full inbromsning.

A1_0200297 (1)Mycket jobb har lagts ned på att skapa en passiv säkerhet tillsammans med en sportig körupplevelse. Karossen består av avancerade komponenter som varmformat stål som omger passagerarutrymmet. Kompositmaterialet omfattar 27% av karossen, vilket ger hög passiv säkerhet och hög torsionsstyvhet vilket ska bidra till en sportig körkänsla och frånvaron av påträngande ljud.

ANNONS
ANNONS
_DSC4238_ret (1)
En imponerande ”liten” bil. Återstår att trycka in mina 197 cm och köra den också. Spännande!

Tre bensinmotorer kommer att finnas tillgängliga vid den svenska lansering i augusti (leverans i november). Dessa är:

30 TFSI som är trecylindrig på 1,0 liter och 116 hk

35 TFSI som är fyrcylindrig på 1,5 liter och 150 hk

40 TFSI som är fyrcylindrig på 2,0 liter och 200 hk

Dessa kommer att kompletteras av den trecylindriga 25 TFSI på 95 hk något senare. Det finns ännu inte fullständig data eller priser, men jag återkommer till detta i samband med provkörningen. Samtliga motorer förutom 40 TFSI kommer med antingen en 6-växlad manuell låda eller 7-stegad S tronic-dubbelkopplingslåda. 40 TFSI är standardutrustad med det senare alternativet.

Sammanfattning

Nya Audi A1 Sportback tar ett stort steg framåt med hjälp av samma teknik som vi hittar i de större modellerna. Det första intrycket är mycket positivt. En snygg och sportig modell som säkert kommer att tilltala den yngre målgruppen. Om bilen inte blir betydligt dyrare än ”lillebror” VW Polo, så är det inte mycket som bör hindra den från att bli en succé för den nu något hårt ansatta biltillverkaren.

_DSC4210_ret (1)
Det här blir nog en modell som Audi kan luta sig emot.