Dagens PS

Nybilsförsäljningen i fritt fall i maj

Nybilsförsäljningen föll med 50% i maj som ett resultat av Covid-19. (Foto: TT
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 03 juni 2020Publicerad: 02 juni 2020

Effekten av Covid-19 talar sitt tydliga språk när det gäller den svenska bilförsäljningen. Som väntat så minskade nyregistreringarna för tredje månaden i rad och i maj handlar det om minus 50 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att de svenska registreringarna är nere på hälften mot förra året så är de svenska bilhandlarna ändå väl förskonade från de katastrofsiffror övriga Europa presenterar. Samtidigt som nybilsförsäljningen minskade så låg begagnadförsäljningen på nivåer jämförbart med maj 2019. Det kan ha att göra med att fler inser att årets semester blir på hemmaplan och man behöver någon billigare transport för att ta sig runt i Sverige.

Tjänstebilsmarknaden minskar mest

Att nybilsförsäljningen tappar farten på den svenska marknaden handlar även om företagen som i dessa ovissa tider väljer att förlänga leasingavtalen istället för att ingå nya avtal. De tillverkare som berörs mest av detta är de vars kundstock utgörs av till största delen företag.

Dessa är bl.a. Volvo som tappade hela 59,33% i maj, Volkswagen minskade med 51,12% och Toyota hamnade på minus 52,35%. Hela branschen har minskat med 26% sedan årsskiftet och trots att många bilförsäljare börjar se mer trafik i bilhallarna så kommer 2020 att bli ett tungt år, framförallt för de som inte kan erbjuda elbilar och laddhybrider.

Laddbara bilar fortsätter att öka

Efterfrågan på laddbara bilar är dock fortfarande hög och i maj utgjorde dessa 21,6 % av nyregistreringarna. Sedan årskiftet ligger laddbara bilar på 25,9% jämfört med 11,6% förra året. Paradigmskiftet pågår alltså för fullt och är mer påtagligt under pandemin. Det är inte bara företagen som satsar på förnybar energi utan även privatkonsumenterna.

Två bilmärken ökar men resten…

Två bilmärken ökade sin försäljning i maj och dessa var Land Rover +24,59% och Hyundai +2,43%. De märken som har det tyngst på den svenska marknaden sedan årsskiftet är bl.a. Mazda (-82,37%), Jaguar (-81,29%) och Subaru (-75,46%)

ANNONS

Tio i topplistan för modeller i maj ser ut så här:

  1. Volvo S/V60 – 868 = Minus 62,52%
  2. Volvo S/V90 – 667 = Minus 42,10%
  3. Volvo XC60 – 621 = Minus 41,69%
  4. Kia Ceed – 551 = Plus 5,96%
  5. Kia Niro – 529 = Minus 34,44%
  6. VW Golf – 449 = Minus 60,71%
  7. VW Passat – 358 = Minus 39,01%
  8. Toyota C-HR – 326 = Minus 22,56%
  9. Skoda Octavia – 315 = Minus 42,09%
  10. VW Tiguan – 308 = Minus 60,15%

Tio i topplistan för bilmärken i maj ser ut så här:

  1. Volvo – Minus 59,33%
  2. Volkswagen – Minus 51,12%
  3. Kia – Minus 31,67%
  4. Audi – Minus 42,87%
  5. Toyota – Minus 52,35%
  6. Mercedes – Minus 19,08%
  7. BMW – Minus 49,64%
  8. Skoda – Minus 52,76%
  9. SEAT – Minus 36,77%
  10. Renault – Minus 58,13%

Källa: Bil Sweden

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS