Dagens PS

Nya Volvon kör själv – du får kolla på film och slappa

Med Volvos nya system Ride Pilot kan föraren titta på film eller läsa en god bok. Bilen har Lidarsensorer i en box på taket. Foto: Volvo Cars
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 06 jan. 2022Publicerad: 06 jan. 2022

Volvo visar upp sitt nya självkörningssystem Ride Pilot.
Snart kan Volvoförarna titta på film, slappa och läsa i mobilen i stället för att köra bil.
Systemet med fem radarsensorer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer testas redan på svenska vägar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo och Luminar visar tillsammans upp det nya autonoma körsystemet Ride Pilot på CES-mässan i Las Vegas. Ride Pilot kommer i Volvos nya elektriska SUV som presenteras senare i år. Funktionen blir ett tilläggsabonnemang i den nya bilen.

Utrullningen startar i Kalifornien, men systemet testas redan på svenska vägar. Foto: Volvo Cars

– Vi är stolta över att tillkännage den planerade lanseringen i USA av vår första verkligt oövervakade autonoma körfunktion, då vi vill sätta en ny industristandard för autonomi utan att kompromissa med säkerheten, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars.

Fem radarsensorer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer ska se till att färden blir säker och att bilen aldrig ska kunna krocka. Foto: Volvo Cars

Systemet finns redan från start när Volvo visar sin nya elektriska SUV senare i år. Med hjälp av mjukvaruuppdateringar över nätet ska det förbättras hela tiden. Volvo Cars testar redan funktioner för autonom körning på vägar i Sverige tillsammans med Zenseact. I mitten av 2021 ska systemet testas i Kalifornien.

– Att leverera en ny säkerhetsstandard för industrin kräver en nivå av rigorösa tester och verifieringar som kommer att expandera globalt, säger Ödgärd Anderson, VD för Zenseact.

Senare i år visar Volvo sin nya elektriska SUV som liknar konceptbilen Concept Recharge. Foto: Volvo Cars

Föraren ska kunna göra annat än att köra bil: läsa, skriva, arbeta eller umgås. Volvo gör tvärtemot Tesla och tillåter inga betatester av kunderna. Först när systemet anses vara säkert rullas det ut i hela världen.

ANNONS

Vill demokratisera autonomi

Den kommande bilen har fem radar-sensorer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer.
– Luminars vision är att demokratisera nästa generations säkerhet och autonomi, och vi ser detta bli verklighet redan när det första fordonet lanseras på Volvos nya plattform, säger Austin Russell, grundare och VD.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS