Volkswagen har efter många månaders uppbyggnad äntligen visat upp helt nya Amarok. Den nya modellen är Ford Rangers mekaniska tvilling och satsar på mer lyxkänsla, mer digitalisering, högre säkerhet och ett större utbud av motorer.
Nya Volkswagen Amarok är lyxigare, tuffare, säkrare
Mest läst i kategorin
Förra Amarok sålde i drivor – hela 830 000 har rullat ut ur Volkswagens fabriker sedan 2011. De största marknaderna finner man till stor del i världens tuffare hörn – Afrika, Mellanöstern, Australien och till sist Europa.
Funktionell tvåäggstvilling
Utseendet är tveklöst djärvare och Volkswagen har jobbat hårt med att differentiera utseendet jämte tvillingen Ford Ranger.
Med Ranger delar Amarok bottenplatta, vindruta, tak, sidorutor, dörrhandtag och backspeglar.
I övrigt är huven, de enorma hjulhusen och dörrarna unika för just Amarok.
Stark som en oxe
Nya Amarok kan lasta upp till 1160 kilogram beroende på utförande medan taket har en bärighet på hela 350 kilogram.
Drivlinemässigt stoltserar toppmodellen av Amarok med en 3-liters diesel-V6 på 241 hästkrafter och 600 newtonmeter i vridmoment.
Beroende på marknad finns även både mindre diesel- och bensinmotorer som är kopplade till antingen en 5- eller 6-växlad manuell växellåda eller en 10-stegad automatlåda.
Dragvikten är 3500 kilogram.
Över stock och sten
Nya Volkswagen Amarok sägs vara mer kompetent i terrängen och går att fås med snorkel, underredsskydd, två varianten av Volkswagens fyrhjulsdriftsystem 4MOTION.
Ett av systemen flikar in när det behövs à la exempelvis Volkswagen Golf R och ett system är permanent fyrhjulsdrift som är mer lämpat för just terrängkörning.
Vaddjupet är hela 800 millimeter.
Mer premium än någonsin
Även om Amarok är en arbetshäst av rang på de flesta marknader, finns det många kunder som uppskattar just premiuminslag, inte minst här hemma i Sverige.
Interiört är bilen lik nya Ranger men Volkswagen har ansträngt sig för att utmärka Amarok med lite lyxigare inslag.
Däribland mer läder, en digital instrumentpanel, bättre ljudsystem och fler inställningar för stolarna.
Rent kördynamiskt skryter Volkswagen om att Amarok minsann lämpar sig både för körning i terrängen samtidigt som den ska kännas som en Volkswagen även på vägen.
Med andra ord ska den kunna användas till vardags utan att kompromissa på komfort och användarvänlighet. Den har dessutom över 20 nya säkerhetssystem.
Gamla Volkswagen Amarok fortsätter att tillverkas
Medan nya Volkswagen Amarok kommer att tillverkas i Fords fabrik i Sydafrika kommer även den utgående generationen fortsätta tillverkas i Sydamerika för vissa marknader.
Tillverkningen av nya Amarok drar igång i september och vi kan vänta med att se de första bilarna kort därefter.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.