Redan för 122 år sedan gav Charles Rolls, medgrundare av Rolls-Royce, elbilen beröm. Nu har det blivit dags för britterna att dra skynket av sin första helt elektriska bil – Rolls-Royce Spectre.

ANNONS

En elektrisk Rolls-Royce är väldigt logisk, inte minst för att hela tanken kring att förse bilarna med V12-motorer är att eliminera vibrationer.

Fortsättningsvis ska en Rolls-Royce vara så tyst som möjligt, något eldriften onekligen bidrar med.

Rolls-Royce Spectre förväntas vara knäpptyst (Foto: Rolls-Royce)

En GT-vagn av rang

Rolls-Royce Spectre är spirituell efterträdare till Rolls-Royce Phantom Coupé som tillverkades mellan 2008 och 2016.

Det innebär att Spectre är en tvådörrars coupé med fyra säten och måste vara en kontinentalkryssare av rang, något som inte direkt är vanligt i elbilskretsar.

Det som krävs är enastående lyx, riktigt snabb laddning och god räckvidd.

Spectre är en tvådörrars coupé (Foto: Rolls-Royce)

Rolls-Royce spar inte på krutet

Under utvecklingen av Rolls-Royce Spectre har totalt 2,5 miljoner kilometer avverkats med bilen, vilket motsvarar 400 års användning för den genomsnittliga Rolls-Roycen.

ANNONS
ANNONS

Utvecklingen inleddes i Arjeplog i norra Sverige. 55 procent av utvecklingen har skett på den plats som många av märkets kunder frekventerar – den franska Rivieran medan övriga utvecklingen sker nere i södra Afrika.

Bilen har testats över 2,5 miljoner kilometer (Foto: Rolls-Royce)

Det är på Rivieran som luftfjädringen som debuterade i Ghost har uppdaterats och förfinats.

Luftfjädringen har nu fått dämpare för dämparna och en kamera som läser av vägen och anpassar fjädringen efter rådande förhållanden.

Bilen kan ”koppla loss” hjulen individuellt vilket gör att ojämnheter i vägbanan inte märks av i resten av bilen.

En kamera läser av vägen och anpassar fjädringen (Foto: Rolls-Royce)

Det är 18 sensorer som bevakar en rad parametrar för att i sin tur justera styrningen, bromsarna, kraftfördelningen och fjädringen för att Spectre ska förbli helt kontrollerad oavsett underlag. Spectre är även försedd med fyrhjulsstyrning.

Prestanda och räckvidd

Förr i världen brukade Rolls-Royce inte ange sina prestandasiffror utan i stället lovade man att bilarna hade ”tillräckligt” med kraft.

Idag är verkligheten emellertid en annan och vi kan därför berätta att Rolls-Royce Spectre stoltserar med 577 elektriska kusar och 900 newtonmeter vilket resulterar i en 0-till-100-tid på 4,5 sekunder.

ANNONS
ANNONS
Rolls-Royce Spectre
Den som rattar Spectre har 577 hästkrafter till förfogande (Foto: Rolls-Royce)

Räckvidden beräknas till 520 kilometer enligt WLTP. Ingen information om batteriets storlek eller möjligheten till snabbladdning har kommunicerats. Alla siffror är preliminära och kan komma att ändras.

Med det sagt är väldigt snabb laddning en klar förutsättning för att Spectre ska tillgodose kundernas behov – att göra hela processen kring att ladda så smidig som möjlig är ett måste för den sortens kunder som Rolls-Royce har.

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce har ännu inte släppt någon information om batteristorlek (Foto: Rolls-Royce)

En exklusiv pjäs

Rent prismässigt kommer nya Spectre landa mellan Cullinan och Phantom. Cullinan börjar på cirka 3,5 – 4 miljoner kronor medan Phantom börjar på ungefär 5 miljoner kronor.

Lanseringen väntas ske under fjärde kvartalet 2023.

Rolls-Royce Spectre
Spectre hamnar prismässigt mellan Cullinan och Phantom (Foto: Rolls-Royce)

Rolls-Royce Spectre: tekniska data

Prestanda: 577 hk / 900 Nm
Längd: 5 453 mm
Bredd: 2 080
Höjd: 1 559
Tjänstevikt: 2 975 kg
Luftmotståndskoefficient: 0,25cd