Dagens PS

Nya Renault Espace viker sig för trenden – blir suv

Renault Espace suv
Helt nya Renault Espace har gått och blivit suv. (Foto: Renault)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 28 mars 2023Publicerad: 28 mars 2023

Renault Espace är en ny bil, med ett gammalt namn. Den introducerades som en minibuss men har nu blivit en suv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Minibussen Renault Espace introducerades 1983 som ett alternativ till den stora familjen. Modellen behåller sitt namn 40 år senare men har just visats upp i en helt ny skepnad.

Espace har sett världen i fem generationer och nu är det alltså dags för den sjätte generationen att tillkännages.

Espace är fortfarande sjusitsig

Den nya suven kan konfigureras som fem- eller sjusitsig trots att yttermåtten är mindre än tidigare generationers. Den tredje sätesraden kan läggas till utan extra kostnad och allt får plats i en bil som mäter 4,72 meter på längden.

Renault Espace suv

Nya Espace är kortare än föregångaren, men ska vara minst lika rymlig. (Foto: Renault)

Renault själva beskriver Espace som en bil med komfort, utrymme och innovativa lösningar och man lovar att det DNA:t ska leva vidare i helt nya Espace.

Insidan är designad för att vara så utrymmeseffektiv som möjligt med maximalt utrymme för passagerare och layouten ska vara ”extremt anpassningsbar”.

ANNONS

Senaste nytt

Fransosen byggs i Spanien

ANNONS

Nya Renault Espace ska tillverkas i Palencia, Spanien. Här ligger en fabrik som har genomgått över en ett år lång renovering för att hålla hög teknisk standard.

Fabriken har fått 400 nya robotar som kompletterar de 900 robotar som fanns innan renoveringen påbörjades.

Ny plattform delas

Espace byggs på plattformen CMF-CD som den delar med modellsyskonet Renault Austral.

Plattformen har möjliggjort en nerbantning på 215 kilogram och en design som innebär mindre luftmotstånd.

Renault Espace suv

Nya Renault Espace har fått en design som liknar övriga modellutbudet. (Foto: Renault)

Det gör nya Espace mer effektiv vilket innebär 35 procent mindre utsläpp. Bra för både isbjörnarna och plånboken med andra ord.

Renault utlovar en räckvidd på 110 mil på en tank. Det innebär att man i teorin ska kunna ta sig genom hela Frankrike på en tank.

ANNONS

Espace rullar fortfarande på bensin

Trots trenden att skippa konventionellt drivmedel och satsa fullt på el så behåller nya Espace förbränningsmotorn.

Drivlinan, som är en fullhybrid, består av en bensinmotor, två elmotorer och ett litet batteri.

Den trecylindriga bensinmotorn är på 1,3 liter och producerar 130 hästkrafter och 205 newtonmeter.

Renault Espace suv studio

Nya Espace blir en fullhybrid som producerar 200 hästkrafter. (Foto: Renault)

Tillsammans med elmotorerna producerar nya Espace 200 hästkrafter som skickas ner i backen via en automatisk växellåda som har lånat teknik från Formel 1.

Det är nog för att skicka familjesuven från 0 till 100 kilometer i timmen på 8,8 sekunder med en toppfart på 175 kilometer i timmen.

Taklinje som har börjat slutta

ANNONS

Renault har valt att inte bara ge nya Espace en ny design, utan att även omdefiniera vilken biltyp modellen är.

Den har gått från att vara en klassisk minibuss med den välkända kilformen till att bli en trendig suv med sluttande taklinje och muskulösa drag.

Renault Espace suv studio

Det är trendigt att köpa suv och nu blir Espace just en sådan. (Foto: Renault)

Fälgarna har växt och takspoilern likaså. Det kan verka motsägelsefullt att en bil som är ämnad att frakta personer har krympt och fått en sportigare look.

Lika rymlig som tidigare generationer Espace

Renault försäkrar dock att nya Espace ska vara minst lika rymlig som tidigare. Exakt hur rymlig insidan uppfattas får vi återkomma med när vi har testat bilen.

Renault Espace suv interiör interior

Insidan är helt omgjord och anpassad för maximalt utrymme. (Foto: Renault)

Nya Renault Espace byter skepnad men märket håller hårt i namnet. Den som är sugen på den nya suven ska kunna beställa nya Espace senare i vår. I Sverige lanseras den under 2024.

ANNONS

Läs även: Renault Megane är vad VW ID.3 borde ha varit 
Läs även:
Dacia Spring – Europas billigaste elbil imponerar 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS