Under pandemin var det framför allt bristen på halvledare som stoppade upp biltillverkningen. Kriget har lett till nya problem. Dels har biltillverkare en energiintensiv och elpriserna extremt höga. Dels är det fler komponenter som fattas.

ANNONS

Analysföretag varnar om att flera bilfabriker i Europa kan behöva stänga ner. Halvledarbristen består och stängde i veckan som gick ned Volvo Cars fabrik igen. Men framför allt är energikostnaderna höga i en industri som använder rätt mycket el i sin produktion.

”Det är många som nu lider av väldigt höga energikostnader och jag tror att de flesta nu hoppas på en mild vinter”, säger Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen, till Tidningen Näringslivet.

Biltillverkare i Tyskland är de som kan ligga sämst till inför vintern, då gaspriserna påverkar elpriserna enormt.

Biltillverkare saknar neon

Men kriget i Ukriana och Ryssland berövar också ländernas europeiska handelspartners en del viktiga råvaror till deras produkter.

Mest akut har det blivit med neongas, som både Ryssland och Ukraina exporterar. Det behöver biltillverkare för att halvledarna ska kunna fungera, då gasen används för att etsa in mönster i halvledarkomponenterna.

Utan denna etsning är komponenterna inte till någon hjälp. Därutöver ökar priset på en del av de metaller som Ryssland exporterar – palladium till katalysatorer, exempelvis.

Men trots att kostnaderna kan driva fabriker till nedstängning, så går det ändå bra generellt för fordonsindustrin, menar Bryntesson.

ANNONS
ANNONS

Även om det är svårare att tillverka många bilar, så är orderböckerna i princip fulla.

”Det är en udda situation då vi går in i en lågkonjunktur samtidigt som vår bransch går bra.”

Läs också:

Biltillverkningen i Europa kan falla 40 procent nästa år [Dagens PS]