Släktskapet med franska Groupe PSA:s övriga produkter närmar sig Volkswagens filosofi. Nya Opel Mokka är i grunden en Peugeot 2008-e och det är ett mycket bra betyg. Det nya designspråket är utmanande läckert, något som kan hjälpa Opel att vinna tillbaka marknadsandelar.

Med ett helt nytt designspråk kommer Opel troligtvis att nå fler svenska kunder. (Bild: Opel)

Ny teknik – nya tider

Medan Opel fört en mer eller mindre tynande tillvaro på den svenska marknaden de senaste åren, har märkets popularitet i Europa varit fortsatt hög. Med nya produkter av hög kvalitet, state-of-the-art teknik och ett fräscht designspråk, så vore det märkligt om inte Opel lyckas med att omvända de svenska konservativa skeptikerna som inte hängt med i utvecklingen.

Opel Mokka visar den väg som Opel valt för sin framtida design. Läckert tycker jag. (Bild: Opel)

Nya Opel Mokka är till skillnad från föregångaren som var en GM-produkt från Korea, en ren elbil som delar plattform och teknik med bl.a. nya Peugeot 208-e/2008-e, Opel Corsa-e och DS3 Etense, fyra mycket kompetenta elbilar som lanserats det senaste året.

”Nya Mokka är en riktig ”headturner” och kommer förändra folks uppfattning om vårt varumärke. Med nya Mokka återuppfinner vi Opel och introducerar samtidigt vårt designspråk för kommande decennium. Nya Mokka visar precis vad vårt varumärke står för idag och i framtiden; bilen är kul, effektiv och innovativ på alla tänkbara vis”, säger Opels VD Michael Lohscheller.

 

Nya Opel Mokka är 4,15 meter lång, 12,5 centimeter kortare är föregående generation, vilket gör den kompakta modellen perfekt för så väl stads- som landsvägskörning. Med en elektrisk drivlina som genererar 136 hk och ett vridmoment på 260 Nm utlovas dessutom stor körglädje.

Nytt designspråk – ny digital interiör

Nya Opel Mokka har två framträdande drag som pekar ut riktningen för Opels framtid – den nya innovativa fronten Opel Vizor och en ny generation fullt digital interiör i Opel Pure Panel. Opel Vizor samlar den senaste strålkastarteknologin i IntelliLux LED® matrix, grillen och Opel-blixten i samma designelement – som ska utstråla ”djärvhet” samtidigt som den ger ett rent och avskalat intryckt.

ANNONS
ANNONS
En helt ny värld kommer att möta Opel-kunderna interiört. Stora digitala skärmar och effektiv uppkoppling. (Foto: Opel)

Opel Pure Panel skapar en interiör som bygger på liknande en grundtanke, med fokus på det avskalade och väldesignade utan några onödiga detaljer som tar fokus från körupplevelsen. Opel Pure Panel centreras kring två digitala skärmar på upp till 10 tum respektive 12 tum, där föraren har snabb tillgång till all nödvändig information. De fysiska reglagen är alla designade för att erbjuda funktionalitet samtidigt som de inte ska störa den rena körupplevelsen.

Elektrisk körning – i tre nivåer

Nya Opel Mokka kommer med en elektrisk drivlina på 136 hk, ett vridmoment på 260 Nm, och tre körlägen – Normal, Eco och Sport – för att optimera körupplevelsen. I normalläget har nya Opel Mokka en elektrisk räckvidd på 322 kilometer (WLTP), en räckvidd som förlängs ytterligare i Eco-läget. Batteriet på 50 kWh går att snabbladda till 80 procent på 30 minuter och har åtta års garanti. Toppfarten är, precis som i de franska kusinerna, begränsad till 150 km/h. Accelerationen 0-100 km/h borde ligga runt 8 sekunder.

Med samma drivlina som de franska el-kusinerna inom Groupe PSA, ser det mycket lovande ut. (Bild: Opel)

Givetvis erbjuder nya Opel Mokka förarhjälpmedel och säkerhetssystem i framkant, exempelvis en ny generation adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och strålkastarteknologin i IntelliLux LED® matrix – som ser till att mötande trafikanter aldrig blir bländade.

Interiört fortsätter att Opel att arbeta med stort fokus på komfort, genom att exempelvis erbjuda ergonomiska säten med massagefunktion, induktiv mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem som är kopplat till Apple CarPlay och Android Auto.

Säljstart och introduktion på den svenska marknaden sker i slutet av året.