Mercedes nya elektriska flaggskepp EQS får världens största skärm och avancerad AI-teknik.
Den nya hyperskärmen upptar hela bilens bredd: 141 centimeter.
Åtta processorer, AI-teknik, 24 GB RAM-minne och 12  elmotorer ska ge Mercedes ett försprång i teknikkapplöppningen.

ANNONS

Nya elbilen Mercedes EQS ska flytta fram de tekniska gränserna för en personbil och tycks bli betydligt mer avancerad än Tesla. Förutom att bilen får en räckvidd på 70 mil är interiören den mest avancerade någonsin i en personbil.

Nu visar Mercedes upp den nya jätteskärmen MBUX hyperscreen. Skärmen sträcker sig mellan de båda A-stolparna i bilen och har i princip ersatt hela instrumentpanelen. Den har en total bredd på 141 cm och består av tre skärmar som sammanfogats under ett böjt täckglas. Glaset består av reptåligt aluminiumsilikat och har fått sin böjda form vid en temperatur på 650 grader.

Bara en sak är analog: Ventilationsmunstyckena som enligt Mercedes designchef Gorden Wagener ska ses som en koppling mellan den digitala och den fysiska världen.

Passageraren får sin egen skärm. Tre skärmar har fogats ihop. Foto: Daimler

Med nya Mercedes EQS är det tydligt att bilarna börjar bli kraftfullare än en persondator.

Totalt åtta processorer styr programmen bakom de tre skärmarna. RAM-minnet är på  24 Gigabyte. Bakom skärmarna finns 12 elmotorer som ska ge haptisk återkoppling till fingrarna, en känsla av ett vanligt knapptryck. Bakom föraren finns en speciell 3D-skärm.

Det senaste inom infotainment i bilar är att passageraren ska ha tillgång till lika mycket teknik som föraren. Ganska logiskt med tanke på att hen inte behöver ha uppmärksamheten på vägen. Porsche Taycan var bland de första, men Mercedes tar det flera steg vidare.

ANNONS
ANNONS
Här är en första teaserbild på EQS som visas i sin helhet om någon månad. Foto: Daimler

I EQS har de åkande alltid tillgång till navigering, multimedia, telefon vid första anblicken. Sedan kan bilens AI-system själv räkna ut behoven: Du får förslag på massage, ringa en vän eller kanske en påminnelse om att ens partner fyller år. Är det kallt kommer datorn undra om du vill sätta på rattvärmen. Du ska aldrig mer behöva hålla på och klicka dig fram mellan irriterande menysidor i bilen.

Prislappen för nya Mercedes EQS kommer att hamna en bra bit över miljonen, och den som vill ha hyperskärmen får räkna med at betala ännu mer. Enligt Daimlers CTO Sajjad Khan är det extra utrustning. Basversionen av EQS får samma skärm som i nya S-klass. Toppversionen får Hyperscreen.

Daimlers vd, svensken Ola Källenius, med sin nya hyperskärm. Foto: Daimler