Dagens PS

VW:s spanska kusin – sportig läckerbit

Med SEAT el-Born tar den spanska tillverkaren steget in i framtiden.
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 17 sep. 2020Publicerad: 04 mars 2019

BILSALONGEN I GENÈVE. Det går inte många veckor mellan el-nyheterna från biltillverkarna och det är inte speciellt förvånande för någon som är insatt i branschen. Alla märken med självbevarelsedrift vill vara på tåget och Volkswagen Groups spanska kusin vill inte vara sämre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

6cba2001-541c-4f95-8814-a3af8cf9dcdd (1)

SEAT el-Born är det första 100% elektriska fordonet baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform. En konceptbil som heter som en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, El Born. En inspiration för designers och ingenjörer hos SEAT som har utvecklat ett sportigt fordon med en avancerad elteknik. Med fulladdat batteri har SEAT el-Born en räckvidd på upp till 420 km enligt WLTP-körcykeln. Med en uteffekt på 204 hk går 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Dessutom ska det gå att ladda batteriet från 0-80 % på endast 47 minuter.

SEAT el-Born har också ett integrerat värmehanteringssystem för att maximera fordonets räckvidd under de mest extrema miljöförhållandena. En värmepump minskar den elektriska värmeförbrukningen och spara upp till 60 km körning vilket är bra för kalla länder som Sverige.

af6d6603-49de-4a49-9b45-ee9964195ecb (1)

SEAT el-Borns proportioner möjliggörs av den elektriska drivlinan som gör att hjulen kan placeras i bilens fyra hörn vilket tillåter mer aktiv körning jämfört med traditionella bilar. Aerodynamik är nyckeln till att maximera fordonets räckvidd. Då det inte finns något behov av att ta in luft för att kyla motorn behövs ingen egentlig grill i fronten. Luftintagen placeras lägre ner i fronten, vilket ger kylning till batteriet och därigenom effektiviseras luftflödet över fronten på fordonet.

“Mobilitet utvecklas och med det bilarna vi kör. SEAT är i framkant av denna förändring och el Born-konceptet ger uttryck för den teknologin och designfilosofin som hjälper oss att möta framtidens utmaningar”, säger Luca de Meo, VD för SEAT.

aa5b94ce-ce15-422a-82b1-1661989720b4 (1)83682746-0312-4051-b8f7-ce3ccfe9fd3c (1)

Förbättrad aerodynamik spelar en stor roll i helhetsdesignen. De stora 20″-hjulen maximerar prestandan genom att turbindesignen skapar ett positivt luftflöde som inte bara förbättrar  aerodynamiken utan också ventilerar bromsarna. Hjulen ska ge en perfekt balans mellan aerodynamik, värmeevakuering och vikt. Baktill finns en dubbelspoiler som ska bidra till aerodynamiken så att luftflödet förblir jämnt och turbulensen minimeras. Kupén ska ge en känsla av ljus och luftighet, men också av tekniska framsteg, med integreringen av den digitala cockpiten samt ett 10” infotainmentsystem i mitten av instrumentbrädan.

ANNONS

ff492955-92d5-4fb8-be2d-8585414161bf (1)

SEAT el-Born erbjuder inte bara användbar elektrifiering, utan även integration av andra teknologier. Den nya elbilen innehåller autonom funktionalitet för att stödja föraren samt en mängd som t.ex. den senaste utvecklingen i autonom funktionalitet och uppkoppling. Konceptbilen kommer med två nivåer av autonoma system, vilket ger partiell automation till fordonet så att det kan kontrollera styr-, accelerations- och retardationshändelser.

“El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef hos SEAT.

SEAT el-Born är utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. Den visas för första gången idag på bilsalongen i Genève och beräknas komma ut på marknaden under 2020.


 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS