Dagens PS

Nya BMW 2-serie Coupé – två modeller till Sverige

BMW 2-serie
(Foto: BMW)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 08 juli 2021Publicerad: 08 juli 2021

BMW 2-serie kom för åtta år sedan och nu är det dags för en uppdaterad version. En större version än föregångaren.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kommer den nya bensinaren BMW 2-serie Coupé i två versioner och ingen av dem är i närheten att drivas med el. Den ena är en klassisk BMW med en rak sexa på tre liter under huven. Dieselvarianten, som inte kommer till Sverige, har en mildhybrid 48-voltsteknik.

Två motoralternativ

Det första av de två motoralternativen som är aktuella för den svenska marknaden är en bakhjulsdriven instegsversion 220i Coupé. Tvålitersmotorn ligger på 184 hästkrafter och 300 newtonmeter.

220i Coupé gör noll till hundra går på 7,5 sekunder och toppfarten är 236 kilometer i timmen. Enligt WLTP ligger förbrukningen på 0,63-0,68 liter per mil och koldioxidutsläppet ligger på 144-155 gram på kilometer. (Foto: BMW)

Den andra är trelitersmotorn som finns i M Performance-versionen M240i xDrive, och naturligtvis är fyrhjulsdriven. Den har en rak sexa under huven som levererar 374 hästkrafter och 500 newtonmeter. Något mer än den gamla M2 Coupé.

BMW

M240i xDrive gör noll till hundra går på 4,3 sekunder och farten stryps till 250 kilometer i timmen. Enligt WLTP ligger förbrukningen på 0,81-0,88 liter per mil och koldioxidutsläppet ligger på 185-200 gram på kilometer. (Foto: BMW)

Något större

Den uppdaterade BMW:n är större än föregångaren från 2014, började byggas i slutet av 2013. Nära 4,54 meter lång mellan stötfångarna är M2401 xDrive-modellen 10,5 centimeter längre än originalet. 220i är något kortare. Den är däremot två decimeter kortare än BMW 4-serie Coupé.

De nya versionerna av modellen är bredare än tidigare, spårvidden har ökat, så även axelavståndet. Den har dock krympt på höjden, båda versionerna är ungefär 1,4 meter höga, eller låga.

ANNONS

Bagageutrymmet rymmer lika mycket som den tidigare versionen, 390 liter packning får plats, men det kanske inte är det viktigaste man tänker på när det gäller 2-serien. Baksätet kan fällas i tre olika delar där mittendelen är betydligt smalare än ytterdelarna. Du får montera en dragkrok på bilen och då får den dra 1,6 ton som mest.

Klassisk coupé

2-serien är en klassisk coupé med en lång huv och kortare baklucka. Det gör att innerutrymmet i kupén har placerats längre bak i bilen. Den nya 2-serien känns mer kompakt än föregångaren.

Premiär i Sverige blir i början av 2022 och tvålitersvarianten hamnar på från 359 000 kronor och den raka sexan med fyrhjulsdrift kostar minst 550 000 kronor.

Läs mer: Snurriga siffror i nya ägarstrukturen för Bugatti

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]