Kroatiska biltillverkaren Rimac köper drygt hälften av aktierna i Bugatti, det blir starten på ett snurrigt ägarskap.

ANNONS

Det klassiska bilmärket Bugatti, startades 1909 av italienaren Ettore Bugatti, i Molsheim i dåvarande Tyskland. Bilmärket rönte stora framgångar med sina sportbilar och superexklusiva bilar. Märket dog ut när Bugatti gick bort 1952 och sedan dess har fler misslyckade återupplivningsförsök gjorts. Tidigare i år lanserades den senaste versionen av superbilen Bugatti Chiron som blivit något av en succé.

Nya ägarförhållanden

Nu när det står klart att den kroatiska superbiltillverkaren Rimac köper in sig i biltillverkaren, blir den snurrigt när det gäller ägarstrukturen. Rimac å sin sida köper 55 procent av Bugatti, medan den tyska Porsche kommer att äga de återstående 45 procenten. Det klassiska bilmärket kommer att ingå i ett nystartat företag som kommer att ha sin bas i kroatiska Zagreb.

Totalt berörs tre företag i Rimacsfären av affären där inget kapital alls bytt ägare. Det nybildade Rimac Group ägs till 37 procent av Mate Rimac, 24 procent av Porsche, tolv procent av Hyundai Motor Group samt resterande 27 procent av andra investerare.

Paraplyföretaget Bugatti Rimac ägs till 55 procent av Rimac Group och 45 procent av Porsche. Porsche äger som sagt nära en fjärdedel av Rimac Group, kompanjonföretaget i paraplyföretaget.

Rimac Technology kommer att ägas till 100 procent av Rimac Group. De kommer att fortsätta att ta fram drivlinor, batterier och komponenter till de biltillverkare som vill samarbeta med dem.

Utveckla elbilar

Bugatti Rimac kommer att fortsätta att bygga och utveckla superlyxbilen Chiron. Dessutom kommer inom kort den första elbilsmodellen från biltillverkaren med det klassiskt italienskklingande namnet.

På sikt kommer nya modeller att presenteras och byggas av det nykomponerade bolaget.

ANNONS
ANNONS

”Nya och spännande modeller ska tas fram som kommer få Bugattientusiasternas hjärtan runt om i världen att slå snabbare”, säger Lutz Meschke, styrelseordförande i Porsche.

Enligt Rimac Group kommer Rimac att enbart bestå av elbilsmodeller, medan förvärvet kommer att byggas i med både el- och förbränningsmotorer. De sistnämnda kommer dock att vara ”väldigt tungt hybridiserade”, enligt ägaren.

Läs mer: Rimac Nevera – en ny kroatisk superbil