Dagens PS

Ny hybrid-V8 presenteras från väldigt oväntat håll

GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)
GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 maj 2025Publicerad: 07 maj 2025

En ny motor ser dagens ljus. Den kommer från ett land som leder utvecklingen av elbilar. Och den har åtta cylindrar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tid då bilindustrin nästan unisont blickar mot elektrifiering, har kinesiska Great Wall Motor (GWM) gjort en oväntad vändning. På bilsalongen i Shanghai visade de stolt upp en helt nyutvecklad V8-motor med dubbelturbo och hybridteknik.

Ett drag som skapar både häpnad och beundran i en bransch som domineras av elbilsrevolutionen, rapporterar bland annat Motor1.

Bensinslukande V8 blev supersnål – med trädgårdsredskap

En klassisk V8 har gjort det omöjliga och snålat mer än en modern hybrid. Hemligheten? En oväntad detalj från trädgården. Vem hade kunnat tro att en

En modern V8 i hybridkostym

Det handlar inte om någon dammig relik från det förflutna, utan en toppmodern 4,0-liters maskin med dubbla turboaggregat och en integrerad hybridmodul. Denna så kallade “hot-vee”-konstruktion, där turbon är placerad mellan cylinderraderna, optimerar storlek och gasrespons. GWM har utvecklat hela paketet internt, inklusive avancerade bränsle- och oljesystem som tillåter motorn att varva upp till imponerande 8 000 varv per minut.

GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)
GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)

Hybridsystemet ger motorn en unik flexibilitet. Vid låg belastning kan bilen köras helt elektriskt, perfekt för stadstrafik, medan V8:an kickar in när extra kraft behövs – vid acceleration, i terräng eller vid tung last. Resultatet är en körupplevelse som både låter och känns som en prestandabil, samtidigt som den har potential att möta framtida miljökrav.

Hemi V8: Återkomsten från de döda?

En legendarisk motor sägs göra comeback. Rykten sprids om kraftfulla varianter av V8 och möjliga återkomster i klassiska modeller. Rykten florerar om att

ANNONS

Senaste nytt

Från tuff terräng till lyxiga salonger

ANNONS

Initialt kommer den nya V8-hybriden att introduceras i GWM:s Tank-serie, en serie robusta terrängfordon som stilmässigt påminner om en mix av Jeep och Land Rover. Men företagets ambitioner sträcker sig längre än så. Enligt uppgifter ska motorn även finna sin plats i framtida lyxsedaner och pickuper, med målet att kunna konkurrera med fordon som Ford Ranger Raptor och Mercedes G-Klass.

Enligt Whichcar har GWM utvecklat motorn i över tre år och den kommer att debutera i en specialversion av modellen Tank 300. Motorn är designad för att kunna köras på el i stadsmiljö och leverera V8-prestanda vid behov, exempelvis vid dragning av släp.

GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)
GWMs V8 som visades upp på bilmässan. (Foto: GWM Australiens Instagram)

En oväntad spelare på en ny arena

För motorjournalister är detta närmast en paradox. Medan Europa minskar sina satsningar på åttacylindriga motorer och lagstiftningen driver mot elektrifiering, kliver Kina in på scenen med ett kraftpaket som levererar både ljud, känsla och prestanda – men med förmågan att vara tyst och bränslesnål vid behov.

GWM beskriver själva motorn som en förening av “mekanisk charm och vild prestanda” kombinerat med teknik som uppfyller de strängaste utsläppskraven globalt. Frågan är om detta är V8-motorns sista skälvande andetag, eller snarare ett bevis på att den fortfarande har en plats i bilvärlden.

Så ska BMW rädda V8:an från elektrifieringen

I en tid när många biltillverkare skiftar fullt fokus mot elbilar, väljer BMW en annan strategi. Företaget fortsätter att investera i förbränningsmotorer

Kanske inte som huvudingrediens i framtidens bilar, men som ett kraftfullt komplement för entusiaster och de som fortfarande vill känna motorns kraft under gaspedalen, konstaterar Christoffer LindénAutomotorsport.

Det är ännu oklart om denna nya V8-hybrid kommer att nå Nordamerika, men enligt uppgifter från Whichcar har GWM övervägt det. Det nuvarande politiska klimatet mellan USA och Kina kan dock sätta käppar i hjulet för dessa planer. Däremot verkar en lansering i Australien vara närmare förestående, med tanke på GWM:s starka närvaro där.

ANNONS

Toyotas vd slår larm: Elbilar smutsigare än du tror

Elbilsrevolutionen ifrågasätts nu av en tungviktare i bilindustrin, Akio Toyoda. Deras argument får en kanske att tänka om. Toyotas styrelseordförande

Läs också:

Mobilen förändrar vår hjärna – och kroppen märker det också. News 55

Sänkt moms på basvaror – experten reder ut. E55

Putins pengaproblem förvärras – ekonomin utmanas från flera håll. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS