Dagens PS

Ny BMW M5 och M5 Competition

Med uppdaterad exteriör, interiör och drivlina, tar BMW M5 upp kampen med Audi RS7 och AMG 63S. (Foto: BMW)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 17 juni 2020Publicerad: 17 juni 2020

BMW:s prestanda-sedaner BMW M5 och BMW M5 Competition har fått en uppdatering både exteriört och under huven. Lansering på den svenska marknaden sker nu i sommar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Uppdaterade BMW M5 Competition med 625 hk är kanske en bil för dig som gillar prestanda. (Foto: BMW)

Nya BMW M5 och BMW M5 Competition kommer med varsin högvarvande 4,4-liters V8-motor med BMW M TwinPower Turbo, som levererar 600 hästkrafter till BMW M5 och 625 hästkrafter till BMW M5 Competition, med ett vridmoment på 750 newtonmeter. BMW M5 gör sprinten 0 – 100 km/h på 3,4 sekunder och 0 – 200 km/h på 11,1 sekunder (BMW M5 Competition: 3,3 respektive 10,8 sekunder).

Skarpare look med finjusterad design

BMW 5-seriens Performance-modeller känns igen på de karaktäristiska dubbelnjurarna, motorhuven i aluminium, de främre sidopanelerna med M-gälar, M-specifika ytterbackspeglar samt takdel i kolfiberförstärkt plast (CFRP). De nya, uppdaterade BMW-njurarna har placerats längre ned på fronten och den omslutande kromdesignen ramar in de båda delarna som utgör grillen.

Tack och lov så slapp M5 den nya gigantiska grill-designen som andra BMW-modeller utrustats med. (Foto: BMW)

Fronten präglas av djärva konturer och stora luftintag, medan de hexagonformade centrala luftintagen rymmer oljekylare och radarsensor för AAC-systemet (Active Cruise Control). Nya designinslag inkluderar också de L-formade ljusrören som framhäver de nya LED-strålkastarna, tunnare väggar på de M-specifika dubbla avgasrören samt de tredimensionella LED-baklyktorna. Bakpartiet med en stor diffusor har också uppdaterats.

Föraren i centrum för smidig personlig anpassning

Invändigt är BMW M5 och BMW M5 Competition mer förarorienterad än någonsin, med integrerade körlägen och anpassade förarkontroller för smidig konfigurering samt en ny central display på 12,3 tum.

ANNONS

Tillsammans med Audi och Mercedes har BMW marknadens bästa förarmiljöer. (Foto: BMW)

Mittkonsolens två nya kontrollknappar ger snabb tillgång till systeminställningar via instrumentklustret och Head-Up Display. M Mode-knappen växlar smidigt mellan ROAD och SPORT-läge. I SPORT-läge skiftar instrumentkluster och Head-Up Display till ett särskilt M-utseende.

Smidig set-up av bilens egenskaper. (Foto: BMW)

Intill finns en Setup-knapp som tar föraren till menyn för individuella konfigureringar, där bilens inställningar kan anpassas efter situation och personliga preferenser. Via touchscreen eller iDrive-kontroll kan föraren enkelt ändra inställningar för motor, fjädring, styrning och M xDrive-system.

BMW M5 Competition – optimerad för bankörning

För BMW M5 Competition finns även TRACK-läget, speciellt framtaget för körning på racingbanor. I detta läge dämpas ljudsystemet och den centrala bildskärmen stängs av för att föraren ska kunna fokusera på vägen.

Egentligen passar nog M5 Competition bäst på bana men… (Foto: BMW)

BMW M5 Competition har även utrustats med nya stötdämpare, hämtade från BMW M8 Gran Coupé, och ett omgjort chassi som ger ännu bättre hantering och förarkomfort, även vid körning som tänjer på gränserna.

ANNONS

Höjdpunkter: Nya BMW M5 och BMW M5 Competition

 

  • BMW M5 (kombinerad bränsleförbrukning: 10,6 – 10,5 l/100 km; kombinerat CO2-utsläpp: 242 – 239 g/km*). BMW M5 Competition (kombinerad bränsleförbrukning 10,6 – 10,5 l/100 km; kombinerade CO2-utsläpp: 242 – 239 g/km*)
  • 4,4 liter V8-motor med BMW M TwinPower Turbo med 600 hästkrafter till BMW M5 och 625 hk till BMW M5 Competition.
  • Maximalt vridmoment på 750 Nm som uppnås redan vid 1,800 varv/minut och upprätthålls upp till 5,600 varv/min för BMW M5 och 5,860 varv/min för M5 Competition.
  • Växla mellan tre lägen: EFFICIENT, SPORT samt SPORT+
  • Maxhastigheten för BMW M5 och BMW M5 Competition är 250 km/h – eller 305 km/h med M Driver’s Package som tillval.
  • 8-stegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic som standard. Tre lägen för effektiv, sportig eller intensiv bankörning – den senare med extremt snabba växlingar.
  • M xDrive med aktiv M-differential. Möjlighet att alternera från fyrhjulsdrift till bakhjulsdrivet läge utan DSC (Dynamic Stability Control).
  • M-Compound högprestandabromsar som standard i båda modellvarianterna. M Carbon keramiska bromsar med guldfärgade bromsok som tillval.
  • BMW Individual lights Shadowline som tillval, ger en mörktonad look för de adaptiva LED-strålkastarna och BMW Laserlight.
  • M Servotronic styrning med justerarbar respons och val mellan COMFORT och SPORT-läge.
  • M Sport-säten i Merinoläder som standard. M multifunktionssäten som tillval. Merino-säten i Black/Midrand Beige som exklusivt tillval för BMW M5 Competition.
  • Samtliga förarassistanssystem och funktioner från BMW 5-serien är tillgängliga. Bland tillvalen finns även Driving Assistant Professional, Traffic jam assistant.
  • Lås/lås upp bilen med smartphone via BMW Digital Key
  • Fem nya exteriörfärger: Brands Hatch Grey, Motegi Red metallic, Tanzanite Blue II metallic, Aventurine Red II metallic och matt Frozen Bluestone metallic.
  • BMW M5 Competition kommer också med svart design: BMW-njurarna, M-gälarnas mesh-design, ytterbackspeglar och extra bakspoiler i svart högglans-finsish.

 

Nya BMW M5 och BMW M5 Competition lanseras nu i sommar. Det rekommenderade cirkapriset för BMW M5 är 1.167.500 kr och för 88.000 kr extra får man Competition-paketet.

Läs min test av “gamla” M5 här.

Läs mer om nya M5 här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS