Dagens PS

Nu tar vägen en miljövänligare väg

Nu satsar fler på mer miljövänlig asfalt
Så här ser den ut, den mer miljövänliga betong som nu Svevia lägger ut. Inte vackrare än konventionell, kanske, men minskar klimatavtrycket rejält. (Foto: Pressbild Svevia)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 15 maj 2024Publicerad: 15 maj 2024

Miljövänliga bilar har varit eftertraktade länge. Nu handlar det om underlaget de kör på. Även det ska bli miljövänligare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt vi kör omkring i är inte miljövänligt. Inte allt vi kör omkring på heller.

Men miljövänligare asfalt börjar vinna mark. Nu väljer Järfälla kommun Svevias klimatsmarta asfalt med lignin.

Svevia är ett av de företag som, liksom Peab (börskurs Peab), är igång med att använda den nya asfalten.

Estländska Fibenol är ett av många företag som utvunnit lignin från trä och skapat ett material som kan ersätta det fossila bindningsmedlet i asfalt.

Resultatet är en produkt som är bättre ur hållbarhets- och klimatsynpunkt och som snart rullas ut på sin första motorvägssträcka.

Minskar avsevärt

I Järfälla kommer nu delar av Barkarbystaden att asfalteras med en asfalt där bindemedlet delvis består av denna produkt från skogsindustrin, något som gör att utsläppen av koldioxid kan minskas avsevärt.

Den första leveransen av asfalt med lignin har redan lagts ut.

ANNONS

Barkarbystaden är ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt.

Fram till 2035 ska bostäder för 30 000 invånare byggas tillsammans med kontor och lokaler för handel, service, utbildning, idrott, hälsa och kultur.

ANNONS

Senaste nytt

Tar bort 393 ton koldioxid

Samtidigt som den nya staden växer fram arbetar man intensivt med att minska klimatpåverkan och där är klimatsmart asfalt en del.

”Valet av vår asfalt med lignin gör att kommunen kan komma att minska sin miljöpåverkan med upp emot 393 ton koldioxid jämfört med traditionell asfalt”, berättar Svevias Dan Sjöman.

Lignin är en produkt från skogsindustrin, en polymer som ingår i växters cellväggar och som ger virket dess styvhet och mekaniska styrka.

Egenskaperna gör att lignin kan ersätta en del av det oljebaserade bindemedel som finns i asfalt, bitumen.

”Bättre prestanda”

ANNONS

”Asfalten består även av en stor mängd returasfalt och tillverkas i ett asfaltverk som helt drivs av fossilfritt bränsle och miljövänlig el och är ett alternativ som allt fler kommuner väljer. Vi har under de senaste åren lagt ut cirka 4 500 ton asfalt med lignin runt om i svenska kommuner. De uppföljningar som vi gjort har även visat att prestandan oftast är bättre än den traditionella asfalten”, hävdar Dan Sjöman.

Asfalt med lägre klimatpåverkan står på fler kommuners agenda.

I Trelleborg lägger nu kommunen sådan på Syster Jennys väg och använder för första gången asfalt med mindre klimatavtryck.

Värt merkostnaden

Här handlar det om en ny, mer klimatvänlig asfaltstyp som kallas Asfalt zero och har upphandlats av Skanska (börskurs Skanska), som även tillverkar asfalten.

”Vi vill vara med och vara en del i en utveckling där man arbetar med mera hållbara gatubeläggningar”, säger Mikael Bergqvist, gatuingenjör i Trelleborgs kommun.

”Priset för Zero-asfalten är något högre än för traditionell asfalt, men vi bedömer att det är en ganska liten merkostnad sett till att fördelarna genom lägre miljöpåverkan är stora”.

Läs mer:

ANNONS

Lyckade försök med lignin i asfalt. Dagens PS

Peab Asfalt lägger ny teststräcka med klimatförbättrad asfalt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS