Dagens PS

Nu kraschar elbilarna – efter fem dagar

Flera Xiaomi har kraschat bara dagar efter lanseringen
Lei Jun presenterade stolt dennförsta modellen, Xiaomi SU7, i på skärtorsdagen. Fem dagar senare handlar rubrikerna om kraschade bilar. (Foto: Ng Han Guan/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 apr. 2024Publicerad: 02 apr. 2024

Lansering skärtorsdag. Stora rubriker om kraschade bilar några dagar senare. Den nya kinesiska elbilsutmanaren Xiaomi inleder karriären i en berg- och dalbana.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska Xiaomi är en ny Tesla-utmanare, och en utmanare med hög svansföring.

Trots att man är ny som biltillverkare – sin bakgrund har man i mobiltelefoner, tv och hushållsapparater – tror man på succé.

Skärtorsdag presenterade Xiaomi sin första modell, Xiaomi SU7, och grundaren, miljardären Lei Jun, var nöjd.

”Många människor frågar mig vem Xiaomi SU7 är byggd för”, sade Lei Jun enligt Fortune.

”Mitt svar är, är det inte dags för Tesla Model 3-användare att uppgradera?”

Sålde slut på 1,5 dygn

En bra start fick i alla fall Leis lansering, som rusade på börsen.

Xiaomi fick 120 000 beställningar på sin SU7 på 36 timmar och därmed var det första årets produktion slutsåld redan efter 1,5 dygn.

ANNONS

Det kanske är tur det.

Nu kommer rapporter om att flera som testat bilen kraschen efter att ha tappat kontroller över bilen. I ett fall har bilens luftfjädring kollapsat.

ANNONS

Senaste nytt

Flera krascher

Flera som provkört bilen vid Xiaomis utställningslokaler i 28 kinesiska städer har kraschat under provturerna, uppger Carnews China.

Flera videor med kraschade Xiaomi-bilar har redan laddats upp på sociala medier.

I en video kraschar en förare in i en betongvägg efter att ha fått sladd i en kurva.

I en annan har en Xiaomi kört in i en BMW bakifrån.

Dyrt beställa

ANNONS

Xiaomi får också kritik för att det inte går att ångra en lagd order.

Det kostar motsvarande drygt 7 000 kronor att beställa en bil och efter en vecka går ordern inte att dra tillbaka.

I samband med lanseringen av SU7 konstaterade Xiaomis grundare Lei Jun att det var en komplicerad branschman gett sig in i.

Behöver pengarna?

”Under de tre åren jag utvecklat den här bilen är min största insikt att det är extremt svårt att tillverka bilar”, sade Lei.

Han sade också att “Xiaomi har tillräckligt med kassareserver för att klara av hård konkurrens under de kommande fem åren”.

Just nu tyder det mesta på att de pengarna kan komma till nytta.

Läs mer:

ANNONS

Sålde 120 000 elbilar – på 36 timmar. Dagens PS

Aktien rusar i kinesisk Tesla-uppstickare. Dagens PS

Från mobil till bil – Xiaomi tar fram elfordon. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS