Dagens PS

Nu kan du beställa Audis elsuv

Genom att betala en depositionsavgift på 20.000 kronor kan du lägga rabarber på Audis första helt eldrivna elbil. (Foto: Audi)
Genom att betala en depositionsavgift på 20.000 kronor kan du lägga rabarber på Audis första helt eldrivna elbil. (Foto: Audi)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 20 nov. 2022Publicerad: 20 mars 2018

Men smakar det så kostar det, förhandsbokningen av den eldrivna suven, Audi e-tron, kostar enligt uppgift 20.000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Recharge på Mestmotor.se berättar att de första leveranserna av Audis eldrivna suv startar i slutet av året.

Men det går alltså att förhandsboka bilen.

Audi e-tron har tre elmotorer och blir därmed fyrhjulsdriven", skriver Recharge på Mestmotor.se. (Foto: Audi)

Audi e-tron har tre elmotorer och blir därmed fyrhjulsdriven”, skriver Recharge på Mestmotor.se. (Foto: Audi)

“Nedräkningen till Audis första helt eldrivna bil börjar nu på allvar. Vi tar ett stort steg in i en utsläppsfri framtid och vi har höga ambitioner – vi menar att kunden inte ska behöva kompromissa med prestandan för att ta ansvar för vår framtid”, säger Jörgen Wedefelt, försäljningschef på Audi Sverige, enligt Recharge, som berättar att Audi e-tron länge gått att förhandsboka på den norska marknaden.

Nu öppnar Audi alltså för samma sak i Sverige, och den som ångrar sig får enligt artikeln tillbaka sina pengar.

Vad prislappen blir i Sverige på Audis eldrivna suv, e-tron, är ännu okänt. (Foto: Audi)

Vad prislappen blir i Sverige på Audis eldrivna suv, e-tron, är ännu okänt. (Foto: Audi)

“Audi e-tron har tre elmotorer och blir därmed fyrhjulsdriven. Effekten kan “boostas” korta perioder till över 500 hästkrafter och vridmomentet är 800 Nm. 0–100 km/h går på 4,6 sekunder. Räckvidden ligger på “över 50 mil” enligt NEDC-körcykeln”, skriver Recharge, som konstaterar att Audis nya elsuv, enligt indikationer, bör få ett pris på 80.000 euro i Tyskland – dock är det ännu okänt vad bilen kommer att kosta i Sverige.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS