Den elektriska revolutionen fortsätter med hög takt. Idag presenterade Nissan sitt senaste bidrag till alltmer växande skaran av elbilar. Modellen kallas Aryia och kommer att få en räckvidd på upp till 50 mil.

Den Yokohama-baserade tillverkaren har redan skördat stora framgångar med Nissan Leaf och följer nu upp med sin andra elbil som blir en crossover, dvs ett mellanting mellan SUV och vanlig personbil. Samtidigt visade Nissan upp sin nya logotyp som kommer att pryda deras bilar från i höst.

2020 är inte bara året då elbilar presenteras i parti och minut utan även omarbetade logotyper.

Som sig bör så beskriver Nissan att Aryia är deras mest tekniskt utvecklade bil hittills. Enligt Nissan ska modellen kombinera märkets styrkor inom elbilar och crossovers.

”Vi skapade Nissan Ariya som ett svar till dagens konsumenters aspirationer och praktiska behov”, sa Nissan vd Makoto Uchida vid presentationen. Det är en presentation av Nissans nya era av spänning och design”.

Har Nissan sneglat på Mercedes EQC?

Designen liknar inget vi tidigare sett från Nissan. Den är futuristisk och samtidigt sportigt elegant med drag av Mercedes EQC i fronten och Lexus baktill. Interiören är sparsamt designad med två 12,3” skärmar för instrumentklustret och infotainmentsystemet som är av pekskärmstyp. En nyhet är röststyrningen via Amazon Alexa. Uppdateringar av mjukvarorna kommer att ske trådlöst likt Tesla.

Två stora skärmar utgör instrumentklustret och infotainmentsystemet.

Olika varianter med olika räckvidd

Instegsmodellen är bakhjulsdriven och levererar 218 hk och 300 Nm vridmoment. Räckvidden uppges till 36 mil enligt WLTP.  0-100 km/h ska ta 7,5 sek med en toppfart på 160 km/h. Det blir den första varianten att levereras till Sverige hösten 2021. En starkare bakhjulsdriven version på 242 hk och längsta räckvidden på 50 mil får vi vänta på till efter årsskiftet 2022.

ANNONS
ANNONS
De fyrhjulsdrivna varianterna får vi vänta på till efter årsskiftet 2022.

De tre fyrhjulsdrivna versionerna dröjer ännu längre. Det är ett nytt system som Nissan kallar för ”e-4ORCE” och ska bygga på bland annat Nissan GT-R:s system ATESSA E-TS. Kraften från de två elmotorerna fördelas vid behov till det hjul som tappar greppet via aktiv momentstyrning.

En version levererar 279 hk och 560 Nm vridmoment. Det räcker för 0-100 km/h på 5,9 sek och en toppfart på 200 km/h. Räckvidden ligger dock på moderata 34 mil. Den andra versionen bjuder på 306 hk och 600 Nm vridmoment som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 5,7 sekunder men med samma toppfart på 200 km/h. Räckvidden på 46 mil är i Audi och Mercedes klass. Toppmodellen kommer med 394 hk och 600 Nm vridmoment och en acceleration 0-100 km/h på 5,1 sek men även den med 200 km/h som toppfart. Räckvidden uppges vara 40 mil och känns spontant relativt onödig.

Bort med Chademo och in med CCS

Nytt är också att Nissan slopat Chademo-kontakten för den vanligare CCS-kontakten som tillåter 100 kW snabbladdning, något som Chademo aldrig gjorde och som Nissan Leaf är utrustad med. Man kan bara hoppas att även Leaf får CCS-laddare. Enligt Nissan ska det ta 30 minuter att ladda upp till 375 km räckvidd om du hittar en 100 kW snabbladdare.

På bilderna verkar baksätet vara riktigt rymligt. Vi avvaktar testen med mina 197 cm.

Bagageutrymmet med baksätet uppfällt är 468 liter i de tvåhjulsdrivna varianterna och 415 liter i de fyrhjulsdrivna. Nissans storsäljare Qashqai sväljer 430 liter. Vikten hamnar mellan 1.900 och 2.200 kg. Ariya är 4.595 mm lång, 1.850 mm bred och 1.655 mm hög. Några uppgifter om eventuella dragvikter anges inte för tillfället.

Ungefär samma lastvolym som populära Qashqai.

Japan blir första marknaden att få leverans i mitten av nästa år. Priset där kommer att ligga runt motsvarande 430.000 kr. Huruvida det speglar de svenska priserna får vi reda på om några månader.

Se lanseringen här.