Dagens PS

Nio vinner mot Audi i domstol

Nio
Nya Nio ET7 är märkets flaggskeppsmodell. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 feb. 2023Publicerad: 24 feb. 2023

Nyligen rapporterade vi om hur en tysk domstol tog Audis parti i ett bråk om beteckningen ES8, som Nio använt. Anledningen? Den var för lik det tyska märkets modell Audi S8. Nu har emellertid en EU-domstol gått på Nios linje och anser således inte att det har skett något övertramp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer specifikt är det Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) som inte anser att Nios modeller ES6 och ES8 är tillräckligt lika Audis S6 och S8-beteckningar för att det ska orsaka någon förvirring.

Det samma gäller även nykomlingen ES7 som lätt kan förväxlas med Audi S7 – eller möjligtvis att det rör sig om en elektrisk sådan.

Audi S8, Nio ES8 – slående likt. Eller? Det beror på vem man frågar. (Foto: Audi)

Liv i luckan

Förra månaden var det en tysk domstol som tog Audis parti i domstolen och förbjöd Nio från att sälja modellerna ES6 och ES8.

Som svar på det bytte Nio namn på ES8 till EL8 – som för närvarande bara säljs i Norge, vilket kommer att förbli modellens namn på den europeiska marknaden.

Lillebror EL7 lanserades precis på den svenska marknaden och börjar på 830 000 kronor.

Nio vinner mot Audi

ANNONS

Efter att Nio hamnade i blåsväder hos det tyska rättsväsendet gick alltså det kinesiska märket till nästa instans – ovannämnda EUIPO – för att få rätt i sak.

De kommer emellertid att behålla EL-beteckningen på den europeiska marknaden.

Utfallet av domen innebär att Nio kan använda beteckningar som ES6 och ES8 på den europeiska marknaden, förutsatt att Audi inte går vidare i ärendet, vilket de mycket möjligtvis kommer att göra.

Hur man än vänder och vrider på det vill nog inte Nio inleda sin satsning på den europeiska marknaden med att bråka med ett redan väletablerat märke.

Läs även: Nio-chef riskerar sex månaders fängelse
Läs även: Recension av Audi S8  
Läs även: Provkörning av Nio ET7

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS