Dagens PS

Fords vd: Mustangen måste banta

Jim Farley lovar att V8:an ska vara kvar i Mustangen men den måste banta. (Foto: Ford)
Jim Farley lovar att V8:an ska vara kvar i Mustangen – men den måste banta. (Foto: Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2024Publicerad: 20 maj 2024

Fords vd Jim Farley betonar vikten av att anpassa sig till nya krav utan att kompromissa med traditionella styrkor. Hur detta kommer att påverka deras ikoniska modeller?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Precis som människor lägger tydligen bilar på sig lite vikt med åldern.

Striktare säkerhetskrav och en iver att proppa in all tänkbar teknik har en direkt inverkan på fordonens vikt.

Nu anser Fords vd Jim Farley att det måste bli ett slut på detta.

Bantningskravet hänger över Ford

I en intervju med Autocar erkänner Farley att Mustangen och andra Ford-bilar behöver banta:

“Vi måste få ner vikten på våra bilar, det inkluderar Mustang-versionerna”, säger han.

Hur mycket väger den ikoniska hästbilen numera? En standard EcoBoost-coupé väger 1 627 kilo, och vikten stiger till 1 824 kilo för GT Cab med automatlåda.

Bantningen ska ske utan att V8:an ryker.

ANNONS

Den stora motorn är inte hotad, då Ford gjort sina beräkningar, och tror att de kan behålla 5,0-litersmotorn under en lång tid framöver, trots allt hårdare utsläppsregler.

ANNONS

Senaste nytt

Ingen Mustang på el i framtiden

På tal om elbilar, så kommer det inte bli någon klassisk Mustang utan förbränningsmotor, betonar Farley. (Mach-e anses inte vara en typisk Mustang.)

Detta trots att Ford under 2019 visade upp en elektrisk Mustang genom att introducera Lithium-konceptet på SEMA-mässan. Denna unika bil hade 900 hästkrafter och en manuell växellåda som klarade av 1356 Nm vridmoment.Ingen

I samma intervju med Autocar uttrycker Fords chef sin skepsis till EU:s förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar 2035:

“Är ni säkra på att det fortfarande kommer hända? Jag tror inte vi vet”, säger han.

Läs även: Elektrisk Ford Mustang fattar eld: Helt utan förvarning. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS